Akkurat nå er 168 pålogget.

Kjemi

Kjemi 1 - strukturer, egenskaper i molekyler

22. mars 2016 av delta

Spørsmålet er - velg deg tre nye molekyler, sammenlikn molekylene - hva er likt og hva er ulikt. Hvordan gir dette ulike egenskaper og ulike bruksområder for molekylene?

Jeg har valgt:

- Polyetylen - vanligste formen for plast, fresmstilles ved krakking og destillering under høye temperatyrer.

- Etanol - kan blandes i vann, ikke lang karbonkjede og dermed lavt kokepunkt

- Eddiksyre - fargeløs i ren form, fryser ved 16 greader celcius

Jeg skal fokusere på struktur og egenskaper. Jeg har allerede skrevet ned litt, som står bak molekylene jeg har valgt, men jeg er så ekstremt dårlig på å se på egenskaper. Er det noen som har flere innspill? Alle påstander må begrunnes med strukturen (eks. etanol har lavt kokepunkt fordi strukturen - karbonkjeden - ikke er så lang). 

Brukbart svar (0)

Svar #1
23. mars 2016 av Realfag

Hvorfor velger du ikke relativt enkle molekyler som f.eks vannmolekyl og metan, da kan du vell fortelle om bindingsvinklene, som f.eks blir bindingsvinkelen i metanmolekylet kalt tetraedervinklen og da kan du forklare hvordan vinklene blir dannet, forstår du hvordan den dannes, kan du lett finne hvilken egenskaper den har og hvorfor. 

F.eks. vann, elektronskyene til de frie elektronene presser elektronskyene i de kovalente bindingene sammen til 105` grader og vi får da en dipol. Det gjør at fra hvert vannmolekyl kan det gå fire hydrogenbindinger ut til andre vannmolekyler. og vi må da ta i betraktning at de negative ladde oksygenendelene tiltrekkes av positivt ladde hydrogendeler i nabomolekylet.

smelte og kokepunkt er ganske høyt i forholdt til dipolbindinger, og det skyldes de relative sterke hydrogenbindingene. så kan du vell også nevne egenskapene deres.

Dette er mer et forslag, og ikke direkte svar på spørsmålet ditt sorry. 

Svar #2
23. mars 2016 av delta

Godt forslag, absolutt, men jeg glemte å nevne at jeg bare kan velge organiske molekyler :)

Brukbart svar (0)

Svar #3
24. mars 2016 av pianogirl

Estere kan ikke danne hydrogenbinding og er derfor lite løselig vann. Derimot karboksylsyrer og alkoholer danner hydrogenbindinger. Dette gjør noe med bla. kokepunktet til stoffene. Karboksylsyrer vil ha høyest kokepunkt. 

Skriv et svar til: Kjemi 1 - strukturer, egenskaper i molekyler

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.