Akkurat nå er 44 pålogget.

Fysikk

Graf

03. april 2016 av helle - Nivå: Vgs
Lurer bare på en liten ting. På oppgave e når jeg skal finne ballens posisjon tar jeg startfart lik12. Men på oppgave f, der man skal finne farten ballen har idet den passerer balkongen nedover blir det -12. Hvorfor er det slik?
Vedlagt fil: image.jpg

Brukbart svar (0)

Svar #1
03. april 2016 av HK (Slettet)

Her må du se på retningen! Du vet at ballen blir kastet 12m/s oppover, ?men når ballen faller ned til bakken har jo ballen en fart som er retten nedover?!

Viktig å huske at fart har både en retning og en størrelse.


Svar #2
03. april 2016 av helle

Så farten blir positiv oppover og når den faller ned til utgangspunktet igjen blir den negativ. Og etter det blir det positiv igjen?

Brukbart svar (0)

Svar #3
03. april 2016 av HK (Slettet)

Vi har definert positiv fart oppover. Så du har helt rett på de to første. Men ballen ramler fortsatt nedover etter på?

Vi har IKKE? defivert positiv fart som "bort fra meg", noe som er mulig, men mest nyttig når vi jobber med kuler o.l. 


Svar #4
03. april 2016 av helle

Er dette gjort riktig? Hvorfor bli 12 positiv her?
Vedlagt fil:image.jpg

Brukbart svar (0)

Svar #5
03. april 2016 av HK (Slettet)

Ballen bruker 2.7s fra den blir kastet og til den lander. Og startfarten Vo er 12. Da får du at strekningen til ballen fra start til slutt, er -3.5. Så ballen er nå 3.5 meter lavere nå en da vi kastet den.


Svar #6
03. april 2016 av helle

Tusen takk, skjønte det nå.

Skriv et svar til: Graf

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.