Akkurat nå er 12 pålogget.

Fysikk

Radio

05. april 2016 av meg111 - Nivå: Vgs

Heisann! Jeg lurer på hvordan en FM-radio klare å omforme radibølgene den motar til lyd?

Håper på raskt svar!


Brukbart svar (0)

Svar #1
14. april 2016 av Sigurd

Det handler nok rett og slett om at antenna i radioen mottar bølgens frekvens. I antenna er det elektroner som begynner å svinge i takt med de innkommende bølgene, slik at det begynner å gå et svakt strømsignal inne i radioen. Dette signalet trigger en mekanisme som får en høyttalermembran til å svinge og produsere lydbølger med riktig frekvens. Altså, usynlige elektromagnetiske bølger inneholder informasjon (i frekvens/bølgelengde) som i radioen blir omformet til passende lydbølger. Membranen blir ofte satt i svingning ved hjelp av vekselstrøm og magnetisme, tror jeg.

Ned forbehold. Dette er kanskje ikke helt presist hva som teknisk skjer i dagens radioer - jeg har aldri vært radiomaker, og har ikke tid til å lese meg opp på det nå, - men du kan jo google litt og se om du finner mer detaljert og presis informasjon. Kanskje noen videoer på youtube forklarer det! Se evt også om det ikke er en seksjon i fysikk-boka som omtaler det. :-)

Skriv et svar til: Radio

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.