Akkurat nå er 12 pålogget.

Fysikk

hvor stor blir oppdriften?

07. april 2016 av rørleggeren (Slettet) - Nivå: Universitet

hei

problemet er som følger.

jeg har 2 sylindere på diameter 1 meter

1 med bunn og en uten bunn.

oppdriften på sylinderen med bunn er jo enkelt, men la oss si at tyngden på sylinder 1 er større en oppdriften, så den står støtt på bunn under vann.

så setter jeg den andre sylinderen oppå den første med pakning immelom så det blir tett.

jeg fjerner vannet inne i sylinderen.

hva er oppdriften på sylinder 2 vannet står 1 meter over bunn på sylinder 2. den har jo ingen bunn.?

utvendig diameter 1 meter høyde er 1 meter

se teining så håper jeg at jeg har forklart så dere skjønner.

mvh Bjørn

Vedlagt fil: odriftsutfordring.pdf

Brukbart svar (0)

Svar #1
10. april 2016 av Sigurd

Jeg er litt usikker på om jeg tolker oppgaven/spørsmålet rett, men jeg vil anta Arkimedes prinsipp gjelder fremdeles.
Oppdriften er like stor som tryngden til det fortrengte volumet. Det vil si, hvis den øvre delen av sylinderen fortrenger vann i hele sitt volum så er oppdriften/kraften oppover lik tyngden av vannet som var i dette volumet,
O = \rho g V,
der \rho er massetettheten til vannet, g er tyngdeakselerasjonen og V = \pi r^2 h er sylinderens volum.

Selv om den øverste sylinderen ikke har noen bunn, så forstår jeg at den er koblet til den nederste som har en bunn, og dermed vil det ikke sive vann inn i sylinderen. Da bør den øvre delen gi et like stort bidrag til oppdriften som den nedre :)

Når det står at vannflaten er 1 meter over bunnen på sylinder 2, betyr det i praksis 1 meter over den nedre delen av sylinderen, antar jeg...


Skriv et svar til: hvor stor blir oppdriften?

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.