Akkurat nå er 12 pålogget.

Fysikk

Kraft og bevegelse

09. april 2016 av duodenum (Slettet) - Nivå: Vgs

Trenger litt hjelp her, gjerne med forklaring, utregning og fremgangsmåte hvis mulig! Takk!

Et legeme med massen 8,0 kg ligger i ro på et horisontalt bord.

a) Tegn kreftene på legemet.Hva er summen av kreftene? SVAR: 0

b) Nå trekker vi legemet bortover bordet med en konstant kraft på 15 N. Det viser seg at farten er konstant, 2,0m/s. Hvor stor er friksjonskraften? SVAR: Kraft=motkraft - R=15

c) Vi skal nå regne med at glidefriksjonen holder seg konstant lik 15 N, uavhengig av hvor stor fart legemet har, mens vi lar forskjellige trekkrefter etter tur virke på legemet. I hvert tilfelle ligger legemet i ro ved starten. Hvilken fart får legemet i løpet av 3,0 s når de horisontale trekkreftene er

1) 80 N mot høyre

2) 80 N mot høyre og 90 N mot venstre

3) 80 N mot høyre og 120 N mot venstre

På c1 fant jeg ut at kreftene var 65 N, tok 65/8 for å få akselerasjonen som var 8,125 m/s^2, og brukte 1. bevegelseslikning som ble v=at for å få 8,125*3 for å få 24m/s som er fasitsvar, men denne fremgangsmåten fikk jeg ikke til å funge på 2 og 3! Håper på hjelp!


Brukbart svar (0)

Svar #1
10. april 2016 av Sigurd

Du er helt på rett spor!

Men la oss se litt på oppgave c2). Her er det 80 N mot høyre og 90 N mot venstre. Så vidt jeg kan forstå må det bli totalt 10 N mot venstre. Problemet da er jo, siden glidefriksjonen er (inntil) 15 N, at vi ikke får rikket klossen av flekken. Vi bruker faktisk bare 10 N av friksjonen og det er enda 5 N å gå på før vi får rikket klossen av flekken. Med andre ord - svaret bør bli null?

På c3) er det 80 N mot høyre og 120 N mot venstre, så totalt er det 40 N mot venstre. Friksjonen virker alltid mot bevegelsesretningen, det vil si at det totalt blir 25 N mot venstre når vi trekker fra friksjonen. Da bør akselerasjonen bli 25/8, og du kan regne ut farten. (Hvis vi sier positiv retning er mot høyre, kan du si at akselerasjonen er -25/8, for å indikere at den går mot venstre)


Svar #2
14. april 2016 av duodenum (Slettet)

#1

Du er helt på rett spor!

Men la oss se litt på oppgave c2). Her er det 80 N mot høyre og 90 N mot venstre. Så vidt jeg kan forstå må det bli totalt 10 N mot venstre. Problemet da er jo, siden glidefriksjonen er (inntil) 15 N, at vi ikke får rikket klossen av flekken. Vi bruker faktisk bare 10 N av friksjonen og det er enda 5 N å gå på før vi får rikket klossen av flekken. Med andre ord - svaret bør bli null?

På c3) er det 80 N mot høyre og 120 N mot venstre, så totalt er det 40 N mot venstre. Friksjonen virker alltid mot bevegelsesretningen, det vil si at det totalt blir 25 N mot venstre når vi trekker fra friksjonen. Da bør akselerasjonen bli 25/8, og du kan regne ut farten. (Hvis vi sier positiv retning er mot høyre, kan du si at akselerasjonen er -25/8, for å indikere at den går mot venstre)


Tusen takk! Veldig bra forklart!


Skriv et svar til: Kraft og bevegelse

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.