Akkurat nå er 46 pålogget.

Fysikk

mekanikk

11. mai 2016 av meg111 - Nivå: Vgs

En ball slippes fra en veranda. Hva er forflyttningen i det andre sekundet? Anntar at det er frittfall. Svaret skal være 14,7m. Kan noen hjelpe?

Brukbart svar (0)

Svar #1
11. mai 2016 av Sigurd

Startfart null
Akselerasjon g = 9,81 m/s^2
Da burde det vel bli s = 1/2 a t^2 = 19,6 i fritt fall?
Her er det noe muffens...

Svar #2
11. mai 2016 av meg111

ja enig! Men er jo i løpet av det andre sekundet, 19,6 m er vel 1+2 sekund. Så lurte litt på om jeg kunne dele oppgaven opp og ta 19,6m-1/2*9,81*1^2 men fysikk læreren min sier alltid at vi ikke må dele opp bevgelser i flere bevegelser....

Brukbart svar (0)

Svar #3
11. mai 2016 av Sigurd

Her er det vel ingen grunn til å dele opp noe, nei, ettersom det bare er én bevegelse med samme akselerasjon hele veien.

19,6 m er vel nøyaktig to sekunder etter at ballen er sluppet. Det blir 4,9 m hvis vi setter inn t = 1, ett sekund etter ballen ble sluppet. Hvis man tolker "det andre sekundet" som hele tiden mellom 1 sekund etter slipp og 2 sekunder etter slipp, så er det jo riktig at 14,7 m er mellom 4,9 og 19,6 meter og dermed mellom 1 og 2 sek etter slipp. Hvis du hadde alternativer, og 14,7 var eneste alternativ mellom 4,9 og 19,6, så er det vel greit. Men å velge akkurat dette tallet - det har jeg ingen forklaring på...

Skriv et svar til: mekanikk

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.