Akkurat nå er 29 pålogget.

Fysikk

Hvordan regner ut motstand (R) i en krets

31. mai 2016 av svas (Slettet) - Nivå: Ungdomsskole

Hei.

Jeg forstår ikke svaret på oppgave E i Fysikk 1 under Kretslover på viten.no. Noen som klarer å forklare meg hvordan jeg kommer frem til svaret?

Brukbart svar (0)

Svar #1
11. juni 2016 av Sigurd

Denne var ikke helt enkel, nei! Mulig det finnes noen smartere løsning, men dette gir i alle fall riktig svar:

Det at strømkretsen er lineær betyr at når motstanden står i midtstilling er halvparten av motstanden på den øvre siden av bryteren og den andre halvparten av motstanden på den nedre. Altså får vi en seriekobling mellom en motstand med 1,25 Ω og en parallellkobling med en motstand 1,25 Ω og lyspæremotstanden RL.

Ettersom voltmeteret over lyspæren viser 5 V, blir spenningen over parallellkoblingen altså 5 V (husk at spenningsfallet over en parallellkobling er like stort i alle de parallelle greinene).

Den totale spenningen over kretsen er 12 V. Så det vil si at den øvre delen av den variable motstanden har
12 V – 5 V = 7 V.

Da kan vi finne strømmen i den øvre delen av den variable motstanden fra Ohms lov, U = RI. Det betyr at I = U/R, og strømmen her er altså
Iøvre = 7 V / 1,25 Ω = 5,6 A

Strømmen i den nedre delen av den variable motstanden finner vi på tilsvarende vis:
Inedre = 5 V / 1,25 Ω = 4 A.

Vi kan bruke Kirchoffs 1. lov (knutepunktsregelen) som sier det må gå like mye strøm inn i et punkt som ut av et punkt. Her går det 5,6 A inn i knutepunktet fra den øvre delen av den variable motstanden og 4 A ut av knutepunktet gjennom den nedre halvdelen. Resten må gå ut gjennom lyspæren. Strømmen gjennom lyspæra er altså
IL = 5,6 A - 4 A = 1,6 A

Da kan bi igjen bruke Ohms lov til å finne motstanden i pæra:
RL = 5 V / 1,6 A = 3,1 A

Skriv et svar til: Hvordan regner ut motstand (R) i en krets

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.