Studieveiledning & Studievalg
Angående inntak 2016/2017
Hei.
Jeg har søkt om å ta bachelor i dataingeniør hos forskjellige høgskoler i Norge, hvor planen var å begynne nå til høsten. Men nå er det desverre slik at jeg har vært uheldig og klart å stryke i kjemi 2 muntlig eksamen, og dermed må jeg ta eksamen på nytt igjen til høsten. Derfor lurer jeg på hvilke følger det vil ha for mine planer om å studere til høsten. Jeg er klar over at jeg ikke kommer inn nå etter sommerferien, men er det noen mulighet for at jeg kan fortsette å studere på noen annen måte, uten å måtte ta et friår?
Er det noen mulighet for at jeg begynner skolegangen etter sommerferien gjennom et "betinget opptak", hvor jeg tar kjemi 2 eksamen samtidig som jeg begynner datastudiet? På denne måten kan jeg fortsette skolegangen etter at jeg har bestått eksamen.
Eller er det noen mulighet for å søke sommerkurs eller realfagskurs/forkurs hvis et betinget opptak ikke skulle gå? Jeg har bestått og har gode karakterer i alle andre fag, og det er kun kjemi 2 eksamen jeg ikke har fullført. Kan det være noen mulighet, til tross for at kjemi 2 ikke er et inntakskrav, for å ta bachelor i dataingeniørstudiet?
Håper på et positivt svar, takk på forhånd.
Svar #1
11. juni 2016 av Sigurd
Hei.
Det var leit å høre at eksamensresultatet skapte trøbbel for planene dine.
Det beste jeg kan gjøre er å sitere ung.no
Uten bestått karakter på eksamen og i alle fag på videregående skole, har du ikke generell studiekompetanse. Du er dermed ikke kvalifisert til å komme inn på utdanninger ved høgskoler og universitet. Pass derfor på at du får tatt eksamen på nytt, slik at du består og får generell studiekompetanse. Søk deretter på studier gjennom Samordna opptak innen 15. april neste år. Noen søkere har frist 1.mars. Se hvilke her, og les mer om viktige tidsfrister i søknadsprosessen.
KILDE: https://www.ung.no/skolen/2614_Stryk_på_eksamen_-_hva_kan_du_gjøre.html
Så vidt jeg kan se, er det vanskelig å komme inn på høyere utdanning uten å ha fått generell studiekompetanse. Jeg vil uansett anbefale deg å ta kontakt med rådgiveren på skolen din, og kanskje også skolen(e) du har søkt på for å finne eventuelle løsninger.
En mulighet er jo å be søker-skolen om å få en liste over den aktuelle pensumlitteraturen og prøve å følge studieløpet selv om du ikke er tatt opp til studiet. Det vil nødvendigvis være ekstra tøft å motivere seg selv, men da kan du kanskje ta flere eksamener og ta igjen noe av den tapte tiden hvis du f.eks. kommer inn neste år. (Jeg opplever at når du først er tatt opp til studiet er det ofte greit å melde seg opp i flere eksamener enn de du egentlig skal ta i følge studieplanen, men da er det ikke garanti for at forlesninger og eksamenene ikke kolliderer).
Men igjen; snakk med en rådgiver som sannsynligvis kjenner både regler og alternative muligheter bedre enn jeg gjør. Jeg ønsker deg masse lykke til!
Skriv et svar til: Angående inntak 2016/2017
Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no?
Klikk her for å registrere deg.