Akkurat nå er 216 pålogget.

Matematikk

Finne sidene i et rektangel, når man har areal og omkrets oppgitt.

03. september 2016 av eleah - Nivå: Vgs

Hei! Jeg har en oppgave som jeg ikke klarer å huske hvordan man løser.

"Du har et rektangel med et areal på 192 m^2, og omkrets 56 cm. Hva er lengden og bredden til rektangelet?"

Håper noen kan gi noen pekepinn til problemet mitt, jeg finner virkelig ikke ut av det!

Brukbart svar (0)

Svar #1
03. september 2016 av Sigurd

Jeg vil foreslå at du setter opp to likninger, en for arealet og en for omkretsen. Et rektangel har to sider med lengde som kan kalle x og to sider med lengde som vi kan kalle y. Bruk x og y til å finne et uttrykk for areal og omkrets, og løs likningene.

Prøv selv først. Står du fast, si ifra! :-)

Svar #2
03. september 2016 av eleah

Okei, jeg prøvde å sette opp disse likningene:

1.x*y=192

2. 2(x+y)=56

Løste 2. for y, og satte inn i 1, og det så lovene ut frem til jeg fikk ut at y=-82. Jeg fikk at x=110. Så det er jo feil, blir likningene jeg satte opp feil?

Takk for svar!

Brukbart svar (0)

Svar #3

Først ser jeg at du har skrevet areal 192 m^2 og omkrets 56 cm. Jeg regner med de egentlig skal ha samme enhet (meter eller cm)?

Videre har du valgt helt riktige likninger (gitt at enhetene begge er i cm eller m), og når jeg løser dem blir svaret riktig.

Jeg tror kanskje du har gjort en regnefeil eller noe da du løste likningene. Etter å ha løst likning 2 for y og satt inn i likning 1 vil du få en andregradslikning med to mulige løsninger for x. Begge er positive og begge gir positive verdier for y.

Svar #4

Oysann, de skal ha samme enhet ja!

Okei tusen takk, da prøver jeg igjen! 

Svar #5

Tusen takk for hjelpen! Nå ble det riktig :D 

(Jeg så feil på min egen håndskrift den første gangen og skrev minus og ikke ganger når jeg satte inn likning 2 i 1)

Brukbart svar (0)

Svar #6

Så bra! :D
Det er fort gjort å slurve litt, men du oppdaget det jo ved at det første svaret var urimelig. Godt jobbet. :-)

Skriv et svar til: Finne sidene i et rektangel, når man har areal og omkrets oppgitt.

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.