Akkurat nå er 162 pålogget.

Biologi

Trenger virkelig hjelp med Synssansen (reseptorisk felt - foto/bipolar/ganglie)

04. oktober 2016 av Kovacs - Nivå: Universitet

Hei!

Jeg har noen spørsmål angående synssansen som jeg sliter med å forstå og som jeg virkelig håper noen kan oppklare for meg!

1. Fotoreseptorceller er i en konstant depolarisert tilstand ved mørke, men blir aktivert ved lysstimulering. MEN: spiller det noen rolle hvor denne stimulusen havner på fotoreseptorens reseptoriske felt, eller vil cellen hyperpolariseres uansett om den havner i sentrum eller periferi? 

Eller er det på samme måte med fotoreseptorer som med bipolar- og ganglieceller, at vi får en sentrum-periferi antagonistisk effekt og deler fotoreseptorer inn i off-center/on-center, hvor perifer stimuli på en on-center fotoreseptor vil føre til ytterligere depolarisering og motsatt andre veien?

2. Er alle fotoreseptorer koblet til både en on-center bipolarcelle og en off-center bipolarcelle, eller er det enten en off-center eller on-center? 

I tilfelle 1 vil du vel få en slik situasjon:
Sentral stimulus
On center: depolarisert, økt transmitterfrisetting, økt fyringsrate hos gangliecelle.
Off-center: hyperpolarisert, nedsatt transmitterfrisetting, nedsatt fyringsrate hos gangliecelle.

Hvis det stemmer at fotoreseptorer er koblet til begge deler og ikke enten eller, så vil du i en slik situasjon få en gangliecelle med økt fyringsrate og en gangliecelle med nedsatt fyringsrate som sender parallelle signaler gjennom synsnerven?

Perifer stimulus
Effekten vil bli motsatt orientert, og on-center cellen vil bli hyperpolarisert, mens off-center cellen blir depolarisert. Off-center ganglie vil følgelig få økt fyringsrate og On-center ganglie vil få redusert fyringsrate.

I tilfelle 2, hvis det er enten eller, så får du en slik situasjon:
Sentral stimulus på on-center bipolar:
Du vil få depolarisering, økt transmitterfrisetting og økt fyringsrate hos gangliecelle.

Sentral stimulus på off-center bipolar:
Du vil få hyperpolarisering, nedsatt transmitterfrisetting og nedsatt fyringsrate hos gangliecelle.

Perifer stimulus på on-center bipolar:
Du vil få hyperpolarisering, nedsatt transmitterfrisetting og nedsatt fyringsrate hos gangliecelle.

Perifer stimulus på off-center bipolar:
Du vil få depolarisering, økt transmitterfrisetting og økt fyringsrate hos gangliecelle.

Videre spørsmål:

3. Vil on-center bipolarceller alltid danne synapser med on-center ganglieceller?

4. Jeg tror ikke jeg helt fullt ut forstår dette med lateral inhibisjon. Først og fremst, er dette noe både Amakrincellene og Horisontalcellene gjør for å forsterke kontraster, diskriminere farger og rett og slett danne et klarere bilde?

Hva er det som "utløser" lateral inhibisjon? Jeg skjønner ikke helt hvordan dette foregår i dybden. 

La oss si at du ser på en blå ball og mottar dermed kortbølget stråling som svarer til fargen blå, vil da den tappcelle-typen som er mest sensitiv for fargen blå utløse lateral inhibisjon gjennom en horisontalcelle for å forsterke kontrastene og gjøre ballen mer klar og tydelig?

Dette forutsetter selvfølgelig at faktisk alle tappcelle-typene påvirkes av den aktuelle kortbølge-strålingen i mer eller mindre grad (noe jeg mener å ha lest, men kan ikke bekrefte 100%), men at den tapptypen som er mest sensitiv for blå demper effekten hos de andre tapptypene for å forsterke sitt eget inntrykk?

Dette er de spørsmålene jeg sitter og grubler på nå og som holder på å gjøre meg gal. 

Håper virkelig noen kan oppklare dette for meg, setter kjempestor pris på det i så fall.

Takk!

Skriv et svar til: Trenger virkelig hjelp med Synssansen (reseptorisk felt - foto/bipolar/ganglie)

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.