Akkurat nå er 97 pålogget.

Fysikk

Fart til geværkule før støt

09. november 2016 av matheus1994 - Nivå: Universitet

Trenger hjelp med formler og regnemåte på denne.

En geværkule med masse m = 0,010 kg skytes inn i en annen kule med masse M = 1,0 kg som henger i en pendel. Pendelen svinger ut 30?. Snora er 2,0 m. Hva var farten til geværkula før den traff den store kula?

På forhånd takk. :)

Svar #1
09. november 2016 av matheus1994

Rettelse: Pendelen svinger ut 30 grader.

Brukbart svar (0)

Svar #2
09. november 2016 av Sigurd

Her kan det være lurt å kombinere bevaring av bevegelsesmengde og bevaring av mekanisk energi.

La kula ha fart u da den treffer den store kulen og v være den samlede farten til de to kulene etter støtet. Bevaring av bevegelsesmengde gir da
mu = (m+M)v

Vi kan finne v ved å bruke bevaring av mekanisk energi. De to kulene har sammen en kinetisk energi (1/2)*(m+M)*v^2 like etter støtet. Deretter svinger pendelen og når et maksimum ved 30 grader. Da er all kinetisk energi gått over til potensiell energi, (m+M)gh.

(1/2) (m+M) v^2 = (m+M) g h

Da må vi finne ut, hvor høyt over startpunktet er pendelen når den er nådd 30 grader? Dette kan du finne ut ved å tegne en figur, bruke lengden av snora (2 meter) og vinkelen 30 grader. Du trenger antakelig å bruke litt trigonometri (cosinus).

Når du har funnet høyden h er det bare å sette inn i likningen for bevaring av mekanisk energi og finne v.

Når du har funnet v kan du sette denne inn i likningen for bevaring av bevegelsesmengde og finne u.

Jeg lar deg prøve litt selv først. Spør igjen hvis du står fast!

Svar #3
14. november 2016 av matheus1994

Jeg har prøvet selv i noen dager nå og sitter ganske fast. Svarene jeg kom fram til virker ikke rett?

mu= 0,010+ 1,0 * v 

0.5 * 1,01 * v^2 = 0,505 * v^2

1,01 * 60 = 60,6

5,0 * 1,01 * v^2 = 1,01 * 60

= 0,505 * v^2 = 60,6

v^2 = 30,603m/s^2 ??

Skriv et svar til: Fart til geværkule før støt

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.