Fysikk
fysikk 1
Dette er en oppgave fra ergo fysikk 1.
Figuren viser hvordan utslaget på et sted varierer med tiden når en bølge passerer. Bølgefarten er 3,0 m/s. Finn amplituden, perioden, frekvensen og bølgelengden.
på figuren får vi oppgitt at ved x-aksen er det 0,5 t/s bortover de to blgetoppene. Og oppover y/m er det 0,10 bortover, og gir en amplitude på 0,20.
Jeg sliter med å vite hvordan jeg skal finne periode, frekvens og bølgelengde...
Formler som hjelper:
f= 1/T
v= f * lamda (bølgelengde)
sliter med dette kapitelet så vet ikke om det er andre fromler som er relevante til denne oppgaven. Setter velsig pris om jeg får hjelp av noen<333
Svar #1
14. januar 2017 av Sigurd
Husk at perioden er tiden det tar for en bølge å komme tilbake til samme fase, for eksempel tiden fra bølgetopp til bølgetopp eller tiden fra bølgedal til bølgedal.
Slik jeg tolker beskrivelsen av figuren din, er avstanden mellom to topper 0,5 sekunder? I så fall er perioden T = 0,5 sekunder.
Nå klarer du sikkert å regne ut frekvensen og bølgelengden med formlene dine!
Jeg får ikke kontrollert om du har funnet riktig amblitude, men dette er altså det maksimale utslaget fra likevekt, eller halvparten av den vertikale differansen mellom bølgetopp og bølgebunn. Du sier at "oppover y/m er det 0,10 bortover, og gir en amplitude på 0,20". Jeg klarer ikke helt å tolke dette.
Skriv et svar til: fysikk 1
Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no?
Klikk her for å registrere deg.