Fysikk
Bra regneeksempel på Wiens forskyvningslov og Stefan-Boltzmanns lov?
Hei!
Har dere noen gode/utfordrende regneeksempel på Wiens forskyvningslov og Stefan-Boltzmanns lov? Tenker litt i forhold til muntlig eksamen. Nivå Fysikk 1 (vgs).
På forhånd takk!
Svar #1
19. januar 2017 av Sigurd
Hei frederick!
Jeg har laget en ganske utfordrende og sammensatt oppgave til deg, der du blant annet får prøvd å bruke Wiens forskyvningslov og Stefan–Boltzmanns lov i en praktisk "nyttig" situasjon. Prøv gjerne på oppgaven selv først - alt bør kunne løses med det du har lært i Fysikk 1! Etter oppgaven følger en side med fasit, hint og til slutt løsningsforslag.
For at oppgaven ikke skal bli for utfordrende har jeg laget en del deloppgaver. Deloppgavene bygger imidlertid på hverandre, så får du ikke til a), vil du heller ikke komme videre. Eksamensoppgaver er som regel utformet slik at du kan få til en del selv om du står fast på en tidligere deloppgave. Dessuten er nok denne litt regneteknisk i forhold til å brukes som en muntlig eksamensoppgave slik den er nå. Men det er mye å lære fra den, og jeg tror den fint kunne vært gitt i en noe tilpasset form på en muntlig eksamen.
Si gjerne ifra om du kommer over noen feil eller om du lurer på noe! :-)
FEILRETTING: Det skal stå , ikke
i løsningsforslaget til oppgave c)
Skriv et svar til: Bra regneeksempel på Wiens forskyvningslov og Stefan-Boltzmanns lov?
Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no?
Klikk her for å registrere deg.