Akkurat nå er 19 pålogget.

Kjemi

kjemi 1 reaksjonsfart og likevekt, bok (kjemien stemmer 1)

28. januar 2017 av av

Hei igjen! jeg har prøve om ikke så lenge i kapittel 7 i kejmi fra boken kjemien stemmer 1, og læreren vår har utdelt hefte med oppgaver til oss. Jeg sliter med dette kapittelet og håper på at noen kan svare med grunndige og hjelsommesvar! Oppgaven består av mange oppgaver fra a-g og jeg skjønner ingen av dem:) jeg er hvertfall veldig usikker når det kommer til de egningene. jeg vet at eg skal tenke etter le chatlier prinsippet, men jeg skjønner kke hvordan de skal tegnes:( å i oppgave a så blir grafen helt ulik enn hva jeg tenkte 

oppgaven:

Vi betrakter ikevektreaksjonen 2SO2 (g) + O2 ? 2SO3 (g)

a) tegn en graf som viser konsentrajonen av de 3 gassene som fuknsjonen av tiden fra det blir ledet inn SO2 OG O2 (det blir ikke ledet inn SO3) fram til det er nådd likevekt.

b) etter at likeveken i oppgave a er inntruffet leder vi inn mer SO3 og lar reaksjonen gå til det er oppnådd ny likevekt. Forklar hvilken vei den opprinnelige likevekten blir forskjøvet. begrunn svaret 

c) Tegn en fortsettelse av grafen i oppgave b frem til en ny likevekt er oppnådd

d) Vi går igjen tilbake til likevekten som var intruffet i oppgave b. Hva skjer med likeveken dersom vi reduserer trykket i gassblandingen? begrunn svaret ditt.

e) likevekstreaksjonen i oppgave b er eksoterm mot høyre. Hva skjer med likevekstblandingen dersom vi øker tempraturen i gassblandingen?.begrunn svaret ditt.

f)anta at vi har likevekt i oppgave b, hvor stoffmengden ved likevekt er 0,20 mol SO2, 0,30 mol O2 og 0,60 mol SO3. Regn ut likevekstkonstanten når volumet er 10 liter

g) Anta at i en annen likevektsblanding med de samme tre gassene og med samme temperatur er [SO2] = 0,15M og [SO3] = 0,55M. Regn ut konsentrasjonen av O2.

fasit: 

a) Se grunnboka side 115.

b) Dersom vi leder mer SO3 inn i beholderen vil likevekten forskyves mot venstre fordi flere SO3-molkyeler vi reagere med hverandre og gjendanne utgangsstoffene (SO2 og O2).

c) Se fremgangsmåten for dette i oppgaveboka på side 65 (eksempelet med hydrogengass og jodgass).

d) Hvis vi reduserer trykket vil likevekstreaksjonen forskyves likevekten mot høyre. Dette er fordi det er færrest partikler på denne siden (3mol på venstre vs. 2 mol på høyre).

e) Likevekten forskyves i endoterm retning, slik at varme blir tatt opp/fjernet fra systemet. Ettersom den endoterme reaksjonen er til venstre, forskyves likevekten mot venstre.

f) K = 300 (mol/L) -1

g) [O2] = 0,045 M

Skriv et svar til: kjemi 1 reaksjonsfart og likevekt, bok (kjemien stemmer 1)

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.