Naturfag
forsøk
Svar #1
23. februar 2017 av Sigurd
På en eksamen i naturfag vil man ofte bli bedt om å gjennomføre og/eller forklare et forsøk. Siden du følger et nettstudie og ikke deltar i de vanlige klasseromsforsøkene, vil jeg anta at de gir deg relevante forsøk på denne måten. I hvilken grad du faktisk har mulighet til å gjennomføre dem hjemme, og hvorvidt du skal levere inn resultatene, må du nesten spørre oppgavegiver om.
Om du ikke faktisk får gjennomført oppgaven nå, kan du jo uansett prøve å tenke deg hva som skjer, og forklare hvorfor det må bli sånn. :-)
Svar #2
23. februar 2017 av kristinb (Slettet)
tenker at det blir jo selvsakt varmere, men vet ikke gradene når jeg ikke har måler eller sol =)
så tenker at jeg må bare gjette? hva tror du ?
og en ting til : fysiske prinsipper i varmepumpa: : de tre småforsøkene illustrerer disse prinsippene: når en gass presses raskt sammen, øker temperaturen i den. når en gass utvider seg raskt synker temperaturen i den. kokepunktet til en væske blir lavere når trykket over væsken er lavt
knytt hvert av småforsøkene til ett av punktene i 1-4 transportkretsen i varmepumpa.
en av de fire bokstavene er ikke illustrert med noe forsøk her. hva tror du det kan komme av?
forsto ikke den..
forsøket er: holde en finger hardt foran åpningen på en sykkelpumpe og puump hardt noen ganger. kan du kjenne noen temperaturendring i nærheten av ventilen? trykk på ventilen på toppen av en sprayboks og kjenn på temperaturen i gassen som strømmr ut. fyll litt lunket vann i en engangssprøyte og sørg for at det ikke er luft inni den hold foran åpningen til sprøuta og trekk stempplet raskt ut. legg merke til hva som skjer inni sprøyta.
har gjort forsøket men forstår ikke hvilke av de 4 prinsippene i varmepumopa er ikke illustrert med noe forsøk her hva tror du det kan komem av? vet ikke?
Skriv et svar til: forsøk
Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no?
Klikk her for å registrere deg.