Akkurat nå er 11 pålogget.

Fysikk

fysikk 1

05. mars 2017 av av (Slettet) - Nivå: Vgs

Heihei!:) sliter med å forstår denne oppgaven og urte på om noen skjønner den? 

Lyset med effekten 2,0 mW har frekvensen f=474 THz. Hvor mange fotoner sender laseren ut hvert sekund

Svaret skal bli 6,4*10^15

Brukbart svar (0)

Svar #1
05. mars 2017 av Sigurd

Et par tips:
Effekt er energi per tidsenhet (watt = joule per sekund)
Et foton med frekvens f har energi E = hf

Du vet energien som sendes ut per sekund, og du vet energien per foton. Da kan du regne ut hvor mange fotoner som skal til for å gi riktig energi.

Se om du kommer videre nå! Hvis ikke - spør!

Svar #2
05. mars 2017 av av (Slettet)

Hei! jeg skjønner det fortsatt ikke, jeg regner fra et eksempel i boken ergo. Selvom det er et eksempel skjønner jeg ikke hva de gjør. Fordi dem starter med å finne E også skriver dem "laseren sender ut energien 2,0*10^-3J 

Deretter skriver de "antll fotoner som sendet ut hvert sekund, blir da N= 2,0*10^-3/3,14*10^-19 = 6,4*10^-15" jeg skjønner ikke tankesettet og hvordan jeg skal vite hva jeg skal starte å regne ut osv

Brukbart svar (0)

Svar #3
05. mars 2017 av Sigurd

Energien per sekund et egentlig effekten:
2 mW = 2 mJ/s
Så energien som sendes ut hvert sekund er 2 mJ (gang effekten med 1 s).

Hvert foton har energi E = hf. Ett foton har energi hf, to fotoner har energi 2hf, tre fotoner har energi 3hf... Osv. N fotoner har energi Nhf.

Du må finne N slik at energien fra fotonene blir lik energien som sendes ut.
Altså
Nhf = 2 mJ

Hvis vi deler på hf ser vi at antall fotoner som sendes ut hvert sekund er
N = (2mJ)/hf

Vi kan kanskje sammenlikne laseren med en hagslange. La oss si hageslangen sender ut 2 liter vann hvert sekund (dette tilsvarer effekten til laseren). En bøtte kan fylle 0,1 L vann (dette tilsvarer energien til et foton). Hvor mange bøtter fyller du hvert sekund? Jo - du deler vannet fra slangen på bøttestørrelsen og får antallet bøtter: 2/(0,1) = 20.

Tilsvarende blir det altså for fotoner. Fotonene er "bøtter" som bærer energi. Hvert foton tar en bestemt mengde energi. Hvor mange fotoner kan du "fylle" hvert sekund med laseren. Jo - du deler energien fra laseren på fotonets energi (bøttestørrelse).

Håper dette ga litt mening.

Skriv et svar til: fysikk 1

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.