Akkurat nå er 319 pålogget.

Fysikk

atomfysikk

11. mars kl. 18:03 av av - Nivå: Vgs

Heihei! blir alltid en del spm fra meg når det nærmer seg prøver, dessverre. Men, er alltid takknemlig for svar<3

Så jeg har om kapittlet atomfysikk og kjernefysikk, har startet å gjøre noen oppgaver til atomfysikk og sliter enkelt og greit med det "forståelses" oppgavene. 

Om noen kunne svart litt grundig på disse spørsmålene hadde jeg satt pris på det, men trenger ikke svare på alle altså. Bare om noen har noen greie forklaringer på en av de så blir jeg veldig takknemlig for det!:)))

6.19 

a) Hvordan kan atomene i hydrogengass sende ut lys når vi sender strøm gjennom gassen?

b) Forklar hvorfor lyset fra hydrogengass består av helt bestemte farger? 

6.22

Hvis vi holder en skje koksalt, Nacl, inne i en gassflamme, lyser flammen gult. Hvis vi sender gult lys fra en natriumlampe gjennom den gule flammen, ser vi at flammen kaster en mørk skygge. Hvordan kan gult lys gjennom en gul flamme gi en mørk skygge?

6.23 

I solspekteret ser vi en mørk fraunhoferlinje med bølgelengde 691nm

a) hvordan forklarer vi den mørke linjen?

b) hvilket grunnstoff kan være årsaken til den mørke linjen 8bruk fysikktabellen) 

6.24 

på noen diskoteker bruker de "black lights" til å få frem spesielle lyseffekter. Hva er det egentklig som skjer? 

6.25

I spekteret fra fjerne galasker ser vi en mørk hydrogenlinje

a) hvordan oppstår den mørke hydrogenlinjen

b) hva kan dette si oss om naturloven. 

takk på forhånd!

Skriv et svar til: atomfysikk

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.