Kjemi
Kjemi 2 - x i logaritmeligning
Hei, likevel om jeg har fasiten på eksemplet sliter altså denne gutten med å vite hvordan man løser for x. Henger altså ikke med fra de to nederste leddene hvor de går fra
4,50 = 4,74 + log ( x / 0,050 mol - x )
x = 0,0183 mol
Resten av problemet ser du i vedlegget. Tusen takk på forhånd.
Løsningsforlaget fjerner logaritmen, ved å oppøhye 10 med venstre og høyre side av likhetstegnet. Viktig å passe på at vi ikke tar 10^4,50 = 10^4,74 + x/(0,05-x). Da vi har brutt ulikheten ved å gjøre det!! [ om du har lyst kan du sjekke dette!]
Så dermed er det enklere å flytte alle ikke logarimene på V.S og log på H.S før vi løser.
Hjalp dette?
Svar #3
31. mars 2017 av William (Slettet)
![]()
Løsningsforlaget fjerner logaritmen, ved å oppøhye 10 med venstre og høyre side av likhetstegnet. Viktig å passe på at vi ikke tar 10^4,50 = 10^4,74 + x/(0,05-x). Da vi har brutt ulikheten ved å gjøre det!! [ om du har lyst kan du sjekke dette!]
Så dermed er det enklere å flytte alle ikke logarimene på V.S og log på H.S før vi løser.
Hjalp dette?
Jo tusen takk, det hjalp en del. Kunne du ha vist hvordan du ville gjort det da du må gange bort det under brøken og frem til svaret? Begynte å regne med uhyre store tall og da vet man at man har som regel gjort noe galt.
Det kan jeg, et godt tips er å aldri regne ut noe før helt til slutt, da slipper du så uhyre store tall!
Jeg lar og a = 10^(4,5-4,74) så blirdet litt mindre skriving!
Jeg ville vel ha gjort noe slik:
Svar #5
Tusen hjertelig, regner med at den nederste a'en egentlig skulle vært et ett-tall, for da fikk jeg det til å stemme.
Svar #7
det stemmer!
Et lite spørsmål til, sikkert veldig grunnleggende matte, men hvorfor blir det ikke 0,05a = x - ax istedenfor x + ax?
Skriv et svar til: Kjemi 2 - x i logaritmeligning
Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no?
Klikk her for å registrere deg.