Fysikk
Fagvalg vg2 - fysikk?
Heisann. Jeg har valgt fagene geofag, biologi, kjemi og S1 matte til neste år, men nå tror jeg kanskje jeg begynner å angre litt på at jeg ikke har valgt fysikk. Jeg TROR ikke jeg vil få bruk for fysikk, men før var jeg veldig interessert i å studere medisin, så jeg vil egentlig ikke lukke den døren helt.
I år har jeg hatt P-matte som privatist, kun for den grunn at jeg har vært syk og ønsket å ta noe enkelt. Synes egentlig at matte er veldig spennende, men har ikke vært frisk nok til å gi alt i alle fagene.
Hva tenker dere om å velge fysikk? Det er viktig for meg å få ihvertfall 5, og aller helst 6. Selvsagt vil jeg legge mye arbeid i faget. Har hørt flere si at man ikke burde velge fysikk sammen med S-matte, mens andre sier at fysikken egentlig ikke krever så avansert matte. Hva tenker dere?
Og så var det da eventuelt hvilket fag jeg skulle byttet det ut med. Kjemi vil jeg uansett ha.
Synes både geofag og biologi virker veldig interessant. Har alltid likt alle emner innenfor naturfag, og synes geografien på vg1 var veldig overkommelig og greit spennende.
For øyeblikket ønsker jeg å bli psykolog, men jeg er ikke helt sikker. Det viktigste er egentlig å velge fag det er god mulighet for å få god karakter i med litt arbeid, med stoff som er interessant og som gir realfagspoeng.
Samtidig som fysikk kan være veldig greit å ha, kan det godt hende at det blir et litt for hardt løp for meg (ettersom jeg enda ikke er helt frisk) med bare fag som krever hardt arbeid. Kanskje jeg kan ta fysikk i vg3 om det skulle vise seg at jeg vil ha det?
Hva tenker dere? Er det noen som har noen innspill og erfaring med fysikk?
Setter pris på alle svar!
Svar #1
28. april 2017 av Kakao (Slettet)
I fysikk 1 må du kunne regne med vektorer, noe man ikke lærer i S1 (eller P). Jeg hadde R1 og Fys1 parallellt, men valgte å kutte ut Fys 1 pga helse. Hva som er enkelt og ikke kommer jo an på hva du har annlegg for, men på generelt grunnlag er nok fysikk 1 en del mer utfordrende enn f.eks. geofag.
Du trenger Fysikk 1 dersom du skal studere medisin eller ingeniør, men ellers er kravene til realfagsstudier ofte R1/S2 (fra studieåret 18/19 er det en del studier som også krever R2) pluss fordypning i ett av realfagene (f.eks biologi 1 og biologi 2).
Skriv et svar til: Fagvalg vg2 - fysikk?
Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no?
Klikk her for å registrere deg.