Fysikk
Fysikk 2 eksamen 2017
Svar #1
14. mai 2017 av Sigurd
Eksamensoppgavene pleier ofte å være forholdsvis like, og inneholder mange gjengangere (særlig på flervalgsoppgavene). Mitt tips er derfor helt klart: Regn, regn, regn. Gjør så mange gamle oppgaver som du rekker, test deg selv og les litt mer på de tingene du oppdager at du ikke husker godt nok.
Det finnes løsningsforslag til mange eksamensoppgaver (f.eks. på delmatte.no eller fra lærebokforlagene - spør læreren din). Bruk dem godt, det kan gi mye hjelp (vær likevel kritisk, det kan forekomme feil!). Men husk å gi deg selv tid til å gruble litt på en oppgave før du sjekker løsningen. Ofte kan man finne ut av det, bare man gir seg god nok tid. Har du blitt for vant til å sjekke løsningsforslag med en gang, kan du bli litt stressa på eksamen om du står fast, og mer stress gir mindre klare tanker. ;-)
Det er ofte mye å gjøre på fysikk-eksamen, og tiden er knapp. Så du bør ta et par runder med stoppeklokke og sjekke arbeidstempoet ditt, så du ikke beregner tiden feil på eksamen.
Masse lykke til!
Svar #2
14. mai 2017 av Pewzzen (Slettet)
Okey, tusen takk for svar! Jeg tenker å regne gjennom oppgavene i boka, og se på gamle eksamensoppgaver. Men tror du det kan komme oppgaver der man må skrive litt, for eksempel "beskriv hva relativitetsteorien går ut på" eller "hva er magnetisme" ? Jeg har sett gjennom eksamensoppgaver, og det er nesten aldri slike spørsmål. Men bør jeg være forbredt på å kunne svare på oppgaver som krever litt skriving?
Svar #3
16. mai 2017 av Sigurd
På Del 1 pleier det ofte å være noen oppgaver etter flervalgsspørsmålene som går mer på beskrivelse av slike fenomener, ja. Kanskje ikke direkte så åpent som "hva er magnetisme", men kanskje mer som i at du skal forklare et fenomen ved å bruke felt, Lenz regel eller liknende.
Våren 2014 (da jeg hadde eksamen), var det blant annet et spørsmål om relativitetsteori. Det var bilde og forklaring av lys som sendes opp i taket av et romskip og spørsmålet nedenfor:
1. Bruk dette tankeeksperimentet, og forklar kort hvorfor lyssignalet inne i romskipet vil gå en lengre vei sett fra bakken enn sett fra romskipet.
2. Hvorfor vil observatøren på bakken måle en lengre tid for lyset, det vil si at t > t0 ?
Da er det naturlig å nevne litt "fakta" rundt - f.eks. Einsteins postulater i relativitetsteorien (særlig den om lysets hastighet er den samme for alle observatører)
Det er nok viktigere å kunne gjenkjenne og bruke fenomenene i problemstillinger enn å kunne skrive en avhandling om "hva det er".
Skriv et svar til: Fysikk 2 eksamen 2017
Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no?
Klikk her for å registrere deg.