Akkurat nå er 8 pålogget.

Kjemi

Privatist kjemi 1

05. august 2017 av stamina (Slettet)

Hei. Noen som kan komme med tips til hvordan å gjøre det best mulig på privatist muntlig eksamen i kjemi 1? Vil det være tilfredstillende å kunne besvare på læringsmålene i faget? Handler det om å gjøre flest mulige oppgaver?

også i forhold til forsøkene. Kan man sette seg inn i disse gjennom videoer og forstå og memorisere disse uten å faktisk ha gjort disse i praksis?

Takker og bukker for alle svar!

Brukbart svar (0)

Svar #1
19. august 2017 av bringebær (Slettet)

Jeg har nettopp hatt kjemi 1 som privatist i året som har vært. Dog var jeg hospitant på den lokale vgs hjemme (tok det over et år så jeg meldte meg opp til våreksamen), og undervisningen var gratis. Læringsutbytte er jo svært individuell, men jeg er glad jeg var hospitant i dette faget. Forsøkene som ble gjort var lærerikt og gav økt forståelse for faget, slik som syre-baseforsøk og spesielt titreringsforsøkene, og rapportering var verdifull for meg. Mange forsøk handler om nøyaktighet og eventuelle avvik, "Hva hvis det og det skjer, og hvordan vil det påvirke resultatene?", det er det som er interessant.

Man kan komme et godt stykke på å drive å pugge faget, men jeg mener dette faget handler mer om forståelse og drøftinger. 

Tips er å gjøre masse oppgaver! Bruk nettressursene til bøkene du låner/kjøper og andre kjemibøker. Det kan være nettsidene til bøkene Aqua og Kjemien Stemmer. Anbefaler å bruke kjemibøkene Aqua. Bruk youtube og google for det det er verdt, også på Khan Academy er det mye nyttig. Å kunne navnene på forsøksutstyr er lurt i forbindelse med eksamen, samt dersom du skal forklare et forsøk må du nevne sikkerhetsutstyr som labfrakk, briller og eventuelt hansker.

Sonans/andre privatistskoler tilbyr labkurs i kjemi 1 som kan være verdt å vurdere å ta. Det er flere som hevder at dersom man ikke har labtrening i grunn kan på det beste få en karakter 3 på eksamen.

Skriv et svar til: Privatist kjemi 1

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.