Akkurat nå er 188 pålogget.

Fysikk

Kunne finne både farten og akselerasjonen

29. august kl. 23:37 av haitam99 - Nivå: Vgs

Hei. jeg trenger hjelp med fysikk 1. Jeg har en oppgave jeg lurer på og jeg vet ikke hvilken formel jeg skal bruke til å kunne løse oppgaven. Pluss hva vil det si når akselerasjonen er konstant ? skal jeg finne ut (a) først?

Ved landing kjører fly 1800m bortover rullebanen på 60s før det stanser helt. Vi går ut fra at akselerasjonen er konstant.

A: Hvor stor er landingsfarten?

B: Hvor stor er akselerasjonen?

Brukbart svar (0)

Svar #1
30. august kl. 07:22 av Sigurd

Når noe er konstant, vil det si at det er uendret. Det er like stort hele tiden. Så når vi antar at akselerasjonen er konstant, betyr det at farten endres konstant – flyet bremser like mye hele tiden.

A: Her vet du strekningen flyet forflytter seg, s = 1800 m, før det bremser, og du vet hvor lang tid det bruker på oppbremsingen, t = 60 s. Dessuten vet vi at sluttfarten er v = 0 m/s (da står flyet i ro). 

Siden vi antar konstant akselerasjon, kan vi bruke bevegelsesformlene for konstant akselerasjon. Vi trenger en formel som inneholder den ukjente størrelsen vi vil finne, startfart (dvs. landingsfart), samt bare ting vi kjenner: sluttfart, strekning og tid.

Da kan vi f.eks. bruke 
s = \frac{(v_0 + v)}{2}\cdot t

Prøv å snu om på denne formelen, slik at du får et uttrykk for landingsfarten v0.

B: Når du har funnet svaret i A, kan du se om du finner en annen formel, som gjør det mulig å regne ut akselerasjonen a. Da trenger du en formel som inneholder akselerasjon a, og ellers bare kjente størrelser (startfart, sluttfart, strekning og/eller tid).

Svar #2
30. august kl. 20:24 av haitam99

Tusen takk for hjelpen

Skriv et svar til: Kunne finne både farten og akselerasjonen

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.