Akkurat nå er 12 pålogget.

Fysikk

for sent å bytte til fysikk nå?

06. september 2017 av hulinda - Nivå: Vgs

Hei. Jeg går vg2 og har en drøm om å bli veterinær. Men, jeg kunne også egentlig tenke meg å bli lege eller tannlege, og da må jeg jo ha fysikk 1, noe jeg ikke har nå. Nå har jeg kjemi, biologi, R1 og sosiologi. Jeg vurderer da å bytte ut sosiologi med fysikk, men tenker dere at det er for sent nå med tanke på å henge med i faget? Vet at de som har fysikk skal ha første prøve uka etter høstferien. Det jeg da også lurer på, er om jeg skulle skifta fra R1 matte til S1 og S2, siden jeg ikke har tenkt til å ta R2. Noen som vet om det er stor forskjell mellom mattene nå i starten? Evt om jeg bare skulle gått for R1, er det veldig tungt med alle realfagene?

Setter pris på alle råd.

Brukbart svar (1)

Svar #1
06. september 2017 av Sigurd

Hei!

Så gøy at du vurder fysikk. Det er et kjempespennende fag – selv om du ikke vil bli fysiker så er det veldig mye  i Fysikk 1 som er kjekt å vite om uansett. Det er et fag som i stor grad bruker matematikk "i praksis", så vær forberedt på at det er litt regning. Men det er utrolig spennende, og du lærer mye om hvordan verden henger sammen, gjør mange praktiske forsøk, og du lærer også masse historie og naturvitenskap (f.eks. om stjernenes liv og død og om hvordan man kan regne ut avstandene til dem, hva energi er, hvordan krefter virker, atomets oppbygging og også en del teknologi)

Først og fremst er Fysikk 1 et muntlig fag. Det betyr at du ikke kan trekkes til skriftlig eksamen, og læreren har dermed større frihet i hvordan han/hun planlegger faget og evt. tilrettelegger for at du kommer litt senere. Du bør derfor snakke med læreren. Men jeg er ganske sikker på at læreren veldig gjerne vil ha deg i klassen! 

Jeg tror ikke det er for sent å bytte til fysikk nå. Litt avhengig av hvilken lærebok som brukes, og hvordan læreren har lagt opp oppstarten, selvsagt, men jeg tror ikke de kan ha kommet så veldig langt, og det er ikke mer enn at du kan klare det hvis du er motivert. Litt lesing og litt oppgaveregning, så rekker du å ta igjen de andre ganske raskt. Det finnes også gratis videoer på nett, så du kan se en lærer forklare pensum hjemme.

Jeg hadde selv fysikk, kjemi, it-2 og R1 i VG2 - og jeg syntes det var en veldig fin kombinasjon. Realfagene fyller hverandre godt, og gir litt ulike perspektiver på "det samme", hvilket gjør at det blir enklere å forstå fagene også. Men det krever selvsagt litt jobb. Du bør være motivert for å regne litt oppgaver osv. Men det er ingen automatikk i at realfag er vanskeligere eller mer arbeidskrevende enn andre fag – alt avhenger av hva du liker og er motivert for.

Jeg vil anbefale å fortsette med R1 fremfor å bytte til S1+S2. S1 blir litt 1T om igjen og S2 går i en litt annen retning. R1 tar opp noen emner (blant annet vektorregning) som i alle fall kommer godt med i fysikk. Hvis du skal studere realfag senere, vil det være mer nyttig å ha realfaglig matte i bagasjen. I tillegg lukker du ikke døren for evt. å gå videre med R2 hvis det skulle vise seg å være interessant.

Ønsker deg masse lykke til – og så må du bare bruke skolediskusjon hvis du trenger faglig hjelp også!

Skriv et svar til: for sent å bytte til fysikk nå?

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.