Kjemi
Skrive rapport om antall molekyler i mitt navn
Heisann, jeg skal skrive en rapport om hvor mange molekyler jeg har brukt på å skrive navnet mitt på en tavle og deretter vise hvor lang tid det tar for hele verdens befokning (7,5 milliarder) å lese opp molekylene hvis vi antar at de leser ett molekyl per sekund. Hvordan skal jeg skrive denne rapporten? Hva skal hypotesen være, og i hvilken del skal selve utregningene være? Trenger jeg å ta med en teori del i begynnelsen av rapporten?
Svar #1
16. september 2017 av Jørrian
Her kan du anvende:
- estimere, areal, volum, massetetthet, molmassen, avogadros konstant og litt matematikk.
- Du kan skrive en hypotese, 100 molekyler fordi....jeg skriver utrolig tynn. Var det kritt eller tusj?
Interessant og kreativ oppgave!
Svar #2
16. september 2017 av akseh
Det var kritt!Er bare ikke helt sikker om hvor jeg skal ha utregningene mine. Tror du at jeg bør ha de under oberservasjon/resultat og så at jeg begrunner utregningene mine i konklusjonen? Takk for svar forresten! Setter stor pris på det
Svar #3
16. september 2017 av Jørrian
Hvor mye mg kritt brukte du? Da skal jeg regne litt. Du observerer vel ikke så mye? Under resultater kan du regne, og i konklusjonen/diskusjonen kan du sammenligne med hypotesen din, drøfte om feilkilder osv..
Svar #4
16. september 2017 av akseh
Jeg brukte 0,002 gram. Ja, det høres logisk ut det du sier, får vise utregningene mine under resultat. Takk for hjelp :)
Skriv et svar til: Skrive rapport om antall molekyler i mitt navn
Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no?
Klikk her for å registrere deg.