Akkurat nå er 168 pålogget.

Kjemi

Skrive rapport om antall molekyler i mitt navn

16. september 2017 av akseh

Heisann, jeg skal skrive en rapport om hvor mange molekyler jeg har brukt på å skrive navnet mitt på en tavle og deretter vise hvor lang tid det tar for hele verdens befokning (7,5 milliarder) å lese opp molekylene hvis vi antar at de leser ett molekyl per sekund. Hvordan skal jeg skrive denne rapporten? Hva skal hypotesen være, og i hvilken del skal selve utregningene være? Trenger jeg å ta med en teori del i begynnelsen av rapporten?

Brukbart svar (0)

Svar #1
16. september 2017 av Jørrian

Her kan du anvende:

- estimere, areal, volum, massetetthet, molmassen, avogadros konstant og litt matematikk.

- Du kan skrive en hypotese, 100 molekyler fordi....jeg skriver utrolig tynn. Var det kritt eller tusj?

Interessant og kreativ oppgave!

Svar #2

Det var kritt!Er bare ikke helt sikker om hvor jeg skal ha utregningene mine. Tror du at jeg bør ha de under oberservasjon/resultat og så at jeg begrunner utregningene mine i konklusjonen? Takk for svar forresten! Setter stor pris på det

Brukbart svar (0)

Svar #3
16. september 2017 av Jørrian

Hvor mye mg kritt brukte du? Da skal jeg regne litt. Du observerer vel ikke så mye? Under resultater kan du regne, og i konklusjonen/diskusjonen kan du sammenligne med hypotesen din, drøfte om feilkilder osv..

Svar #4

Jeg brukte 0,002 gram. Ja, det høres logisk ut det du sier, får vise utregningene mine under resultat. Takk for hjelp :)

Svar #5

Unnskyld mente 0,02

Brukbart svar (0)

Svar #6
17. september 2017 av Jørrian

så 20 mg og molmassen til CaSO4 · 2H2O er 172 g/mol = 172 mg/mmol. = 1/172 mmol/mg

1 mol= 6,0 10^23 og 1 mmol = 6,0 . 10^20 partikler.

Så du har skrevet med (20/172)*6*10^20 molekyler. = 7,0 * 10^19 molekyler. Det var mange. :-)

Svar #7
17. september 2017 av akseh

Haha, ja! Det var en del molekyler :)

Skriv et svar til: Skrive rapport om antall molekyler i mitt navn

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.