Akkurat nå er 2 pålogget.

Fysikk

Elektrisitet

24. september 2017 av mattenøtta - Nivå: Vgs

Vi har to lamper, en for 230V/40W og en for 6,0V/2,0A. SPørsmålet er om disse lampene kan koples til spenningen 230 V på lysnettet

a) hver for seg

b) i parallell

c) i serie

Her har jeg tenkt at:

a) Her vil kun lampa for 230 V koples til, siden den passer med nettspenningen. Den andre lampa vil eksplodere.

b) Dette vil ikke gå. I parallelkoplingen vil spenningen være 230 V over begge lampene som igjen vil sprenge lampa med 6 V

c) I serie vil spenningen fordele seg over begge lampene, som vil si at spenningen over lampa 230V vil være mindre enn 230 V, og lampa 6 V vil uansett få en veldig høy spenning over seg (?). Det vil si at dette heller ikke vil fungere?

Er dette riktig resonnement?

Brukbart svar (0)

Svar #1
24. september 2017 av Sigurd

Jeg tror du resonnerer riktig i a) og b). :-)

I c) ville jeg kanskje kvantisert betraktningene før jeg konkluderte. Dvs, regne ut mer presise tall.  Det er nemlig ikke sånn at spenningen nødvendigvis fordeler seg jevnt over de to lampene! TIPS: Bruk Ohms lov (U=RI) sammen med P=UI. Finn resistansen til hver av lampene, og du vil se at den ene lampen har ganske stor resistans. I seriekoplingen kan du dermed oppdage at resultantresistansen blir stor og at strømmen ikke trenger å bli så stor. Dermed kan spenningen over den lille lampen bli mindre enn en skulle tro ved første øyekast.

Skriv et svar til: Elektrisitet

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.