Akkurat nå er 65 pålogget.

Fysikk

Bølgemodellen for lys

29. september kl. 02:42 av aiko - Nivå: Vgs

Det synlige lyset fra en glødelampe inneholder blant annet bølgelengden 630nm.

a) Hvilken farge har dette lyset?

Lyset fra glødelampen går gjennom et optisk gitter.

b) Hva ser vi da på skjermen?

----

Jeg har allerede funnet ut svaret på oppgave a. Lyset er oransje. Men hva er svaret på oppgave b? Blir lyset monokromatisk?

Brukbart svar (0)

Svar #1
29. september kl. 16:08 av Sigurd

Først, la oss se på hva monokromatisk lys er:

Monokromatisk lys er lys som bare har én bølgelengde. Denne definisjonen er uavhengig av om lyset sendes gjennom et gitter eller ikke. Så hvis lyset fra glødepæren BARE hadde sendt ut bølgelengden 630 nm ville det vært monokromatisk. Fra lyspæren er det derimot flere bølgelengder, så det er ikke monokromatisk. Det er heller ikke sånn at noen bølgelengder forsvinner når vi sender lyset gjennom gitteret, så lyset blir altså IKKE monokromatisk.

______

Derimot får vi nok heller et interferensmønster når lyset sendes gjennom et gitter.
Under har jeg laget en kjapp illustrativ forklaring av hvordan interferens foregår. Jeg har vist både vannbølger (blå) og lysbølger (gule) for å illustrere at prinsippet er det samme (prøv gjerne selv i badekaret ditt!)

En plan bølge gjennom en smal spalte gir en sirkelbølge med sentrum i spalten.

Når det er to små spalter, blir det som om hver spalte er en sirkelbølgekilde.
I et gitter er det mange små spalter, og det blir tilsvarende mange sirkelbølgekilder.
Sirkelbølgene overlapper hverandre.

Bølgene kan være på samme sted til samme tid (superposisjon).
Det gjør at bølgene forsterker eller svekker hverandre

Det gjør at vi får forsterkning i noen retninger og utslokning i andre retninger.
De svarte strekene viser hvor bølgetopper møter bølgetopper og forsterker hverandre, og midt mellom vil bølgetopper møte bølgedaler og bølgene utsletter hverandre.

Det gir opphav til et interferensmønster på skjermen, med forsterkning i noen retninger og utslokning i andre retninger:

Vil du vite mer, har jeg skrevet litt mer utdypende her.

Skriv et svar til: Bølgemodellen for lys

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.