Akkurat nå er 137 pålogget.

Fysikk

Eksamensforberedelse

02. oktober kl. 12:01 av donhuy - Nivå: Vgs

Er flaut å si, men strøk i fysikk for et halvt år siden, altså fysikk 2 eksamen vår 2017.

Skal ta eksamen opp igjen nå i høst, blir da november 14. Hvordan skal jeg klare å bestå? Fikk vite fra vår 2017 eksamen at jeg fikk 14 av 24 riktige i oppgave 1 så det er nok greit.

Har der tips til å bestå eksamen? Har problemer med å forstå poenget i oppgaven, hvilke formler man skal bruke, og det å trikse rundt formlene. 

Brukbart svar (0)

Svar #1
02. oktober kl. 13:45 av Sigurd

Hei. Det var leit å høre at du strøk, men veldig bra du har tenkt til å ta opp igjen eksamenen! Jeg håper vi kan klare å gjøre fysikk til et fag du føler du mestrer, og som du ikke minst synes er utrolig spennende!

Fysikk er et fag som krever en viss oversikt og evne til å se sammenhenger, og dessuten en del matematisk forståelse. Jeg anbefaler deg å bruke tiden frem til eksamen på to ting:

1. Les fysikk. For å skaffe deg oversikt og se sammenhenger, bør du lese og repetere fagstoffet. Les gjerne raskt gjennom hele boka på nytt hvis du føler du rekker det, og bruk ekstra tid på de delene du føler deg ekstra usikker på. Det kan gi noen vekkere og åpne opp for en helhetlig forståelse som du ikke fikk første gangen du leste boka.

2. Regn. Regn. Regn. Gjør mange oppgaver og drill deg selv. Som reultatene dine viser, er det kanskje særlig tekstoppgavene du bør fokusere på. Du finner tidligere eksamensoppgaver med løsningsforslag på f.eks. http://delmatte.no. Regn så mange som mulig, og prøv alltid selv før du sjekker løsningsforslaget. Mengdetrening kan være det som skal til for at du knekker koden og forstår "poenget med oppgaven". Det er ingenting som gir bedre trening til eksamen enn å regne eksamensoppgaver, og det gir også en variert miks av ulike typer oppgaver fra ulike temaer. Kanskje klarer du også å halvere antall feil i flervalgsoppgavedelen? Det gir viktige bonuspoeng.

Kanskje vil du også se på videoforelesninger fra noen av de kapitlene du synes er vanskeligst å forstå.

Når du regner og leser, tenk særlig etter hva du sliter med å forstå. Hva er det du ikke forstår, og hva må du spørre om for å kunne forstå det. På skolediskusjon er det mange som vil forsøke å hjelpe deg.

Masse lykke til! :D

Svar #2
02. oktober kl. 18:53 av donhuy

Tusen hjertelig for hjelpen! 

Det ga meg litt boost av det du skrev. Setter virkelig pris på det ! :D

Skriv et svar til: Eksamensforberedelse

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.