Akkurat nå er 120 pålogget.

Fysikk

Oppgave bevegelsesformler

05. oktober kl. 16:27 av Hannan - Nivå: Vgs
Hei. Kan noen vise fremgangsmåte for denne oppgaven? Har lært bevegelsesformlene. :)) oppgave 37
Vedlagt fil: image.jpg

Brukbart svar (0)

Svar #1
05. oktober kl. 17:55 av Sigurd

Tyngdeakselerasjonen g er en akselerasjon (ofte bokstaven a i bevegelsesformlene). Det er denne du skal finne. I tillegg vet du hvor langt kulene faller (en strekning s = 10,7 m), du vet startfarten (de slippes fra ro, v0 = 0), og du vet tiden t ved hvert forsøk fra tabellen. Har du en bevegelsesformel som inneholder akselerasjon og ellers bare de kjente størrelsene? Klarer du snu på formelen slik at fu får et uttrykk for akselerasjonen? a = ....

Når du har funnet tyngdeakselerasjonen for alle de forskjellige tidene, kan du bruke det du har lært om måleusikkerhet til å svare på oppgave b). Vis hva du har prøvd først, så kan vi hjelpe deg hvis du står fast. :)

Svar #2
05. oktober kl. 18:17 av Hannan

Takk for hjelpen

Svar #3
05. oktober kl. 18:25 av Hannan

Har en annen oppgave. På a får jeg riktig riktig tall men negativt ( får negativ akselerasjon og derfor blir F sikkert negativt). B sitter jeg helt fast på.
Vedlagt fil:image.jpg

Svar #4
05. oktober kl. 18:34 av Hannan

Her er hva jeg gjorde i a

Brukbart svar (0)

Svar #5
05. oktober kl. 19:09 av Sigurd

Yes! At du fikk negativt i a) er bare fordi du da har tatt med i beregningen at bremsekraften virker i motsatt retning av bevegelsesretningen. Ofte pleier man å droppe det negative fortegnet i det endelige svaret når man bare spør etter "bremsekraften"; da er det kun styrken som er viktig, ikke retningen.

I b) har du egentlig akkurat samme situasjon, men hengeren gjør bilen tyngre. Bilen og hengeren til sammen får en ny masse m. Men siden hengeren ikke har bremser, blir bremsekraften til bilen den samme. Altså: Samme kraft, større masse.
TIPS: Hva blir den nye akselerasjonen til bilen? Hva blir da den nye bremselengden?

Svar #6
05. oktober kl. 20:55 av Hannan

Tusen takk. Har en lignende oppgave med nedbremsing av en gjenstand. Fikk til a og satt farten i a som startfart i b. Men usikker på hva jeg skal gjøre videre.

Brukbart svar (0)

Svar #7
05. oktober kl. 20:59 av Sigurd

Du vet altså "startfarten" i det mannen tar imot pakken, og du vet også sluttfarten (pakken er i ro når mannen har stoppet den). Dessuten kan du fra informasjonen som er gitt finne strekningen pakken beveger seg mens mannen har pakkene i hendene. Du skal finne akselerasjonen.

Dvs, du trenger en formel som inneholder akselerasjon, pluss en eller flere av de andre størrelsene du kjenner. Har du en slik formel?

Svar #8
05. oktober kl. 21:42 av Hannan

Brukte den tidløse formel og fikk riktig svar. Men i en annen oppgave får jeg bare oppgitt massen. Klarte bare å regne ut tyngen.

Brukbart svar (0)

Svar #9
05. oktober kl. 21:53 av Sigurd

Bra! Det var den jeg hadde tenkt til å bruke også!

Husk at tyngdekraften er gitt ved massen og tyngdeakselerasjonen: G = mg.
Når vekta viser mindre etterpå, er det ikke fordi tyngdekraften har blitt mindre, men fordi snorkraften virker oppover og utjevner effekten av tyngden. Du må altså se på kraftsummen. :-)

Svar #10
05. oktober kl. 22:39 av Hannan

Er 0,170 massen til snoren? Blir massen da 0,570?

Svar #11
05. oktober kl. 22:49 av Hannan

Å nei massen fordeles jo. Fikk riktig svar :)
Har en siste oppgave :
Fikk svar 177 personer som er ganske logisk feil. Skal lege ved hva jeg gjorde i neste post.

Svar #12
05. oktober kl. 22:50 av Hannan

Min fremgangsmåte for oppgave 23

Brukbart svar (0)

Svar #13
05. oktober kl. 23:09 av Sigurd

Feilen er nok at du setter at summen av krefter er 17 000 N. Dette er (den maksimale) snorkraften som virker oppover på heisen, men heisen, og alle personene inne i heisen, har en tyngde som virker nedover på heisen. Summen av krefter blir altså snorkraft minus total tyngdekraft. (Tegne en figur!)

Heisen har masse 900 kg, og hver person har masse 75 kg. Anta at det er n personer i heien. Hva blir da total masse? Hva blir da tygnden? Hva blir da kraftsummen? Prøv da å finne ut hva n må være.

Skriv et svar til: Oppgave bevegelsesformler

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.