Akkurat nå er 61 pålogget.

Fysikk

Sammenheng mellom energinivå og absorpsjonslinjer

15. oktober kl. 16:02 av catr - Nivå: Vgs

Hei, har enda en oppgave fra repitisjonen som jeg ikke forstår. Det jeg skjønner er at apsorpsjonsspekteret blir dannet ved at en lyskilde lyser gjennom en gass og lyset som tilsvarer de bølgelengdene i atomene vil bli absorbert, det er da de svarte linjene på spekteret.

Men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal løse oppgaven i vedlegget.

Vedlagt fil: Skjermbilde.PNG

Brukbart svar (1)

Svar #1
15. oktober kl. 16:10 av Sigurd

TIPS: Regn ut energien til lys med bølgelengde 400 nm og 800 nm for å finne ut hva slags energi lyset du sender inn har. Har noe av dette lyset en energi som passer til noen av sprangene mellom energinivåene til gassen?

Svar #2
15. oktober kl. 16:28 av catr

#1 TIPS: Regn ut energien til lys med bølgelengde 400 nm og 800 nm for å finne ut hva slags energi lyset du sender inn har. Har noe av dette lyset en energi som passer til noen av sprangene mellom energinivåene til gassen?

Takk for svar, jeg har løst oppgaven nå. Men er energinivåene til gassen det samme som energisprangene? Bare at det er negativt? For jeg fikk at energinivåene for 400 nm er 4,97*10^-19 og 800 nm er 2,49*10^-19 og da blir det ingen absorpsjonslinjer for det tilsvarer ingen av energitilstander. Har jeg tenkt riktig da?

Brukbart svar (0)

Svar #3
15. oktober kl. 16:36 av Sigurd

Først, husk at du har alle bølgelengder mellom 400 og 800 nm, så da har du også alle energiene mellom.

Energisprang er forskjellen melllom to energinivå. Det er forskjellen i energinivåene som «absorberes», ikke energinivåene i seg selv. Du må derfor ta et energinivå minus et annet for å få et sprang (somvi så i den forrige oppgaven får du derfor flere sprang enn du har energinivå)

Svar #4
15. oktober kl. 16:46 av catr

#3 Først, husk at du har alle bølgelengder mellom 400 og 800 nm, så da har du også alle energiene mellom.

Energisprang er forskjellen melllom to energinivå. Det er forskjellen i energinivåene som «absorberes», ikke energinivåene i seg selv. Du må derfor ta et energinivå minus et annet for å få et sprang (somvi så i den forrige oppgaven får du derfor flere sprang enn du har energinivå)

Siden det står: 'gassen er så kjølig at alle atomene er i grunntilstanden' betyr det at jeg skal regne ut energisprangene til de forskjellige atomene når de er i E1?

Brukbart svar (1)

Svar #5
15. oktober kl. 18:48 av Sigurd

Ja, det er en viktig detalj. At alle er i grunntilstanden, betyr at de altså starter i den laveste energien og løftes til høyere energinivå, ja. Siden de starter på null, må altså den minste energien som absorberes være 0,560 aJ. Ut fra beregningene dine har vi ingen fotoner med så høy energi (det meste er 0,497 aJ), så vi får ingen absorpsjon.

Skriv et svar til: Sammenheng mellom energinivå og absorpsjonslinjer

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.