Akkurat nå er 2 pålogget.

Fysikk

Frekvens for destruktiv interferens

16. oktober 2017 av mmallas - Nivå: Universitet

Oppgåva eg sitter med lyder som følger:
To høgtalara svinger i fase og sender ut like lydbølger. 

VEDLAGT LIGGER BILDE AV FIGUR:

Det er bilde av to høytalere der eg har fått oppgitt lengden 2,50 meter fra den ene høgtaleren mot den andre. Så passerer vi nummer to og får gitt lengden 0,5 m mot P. 

Finn tre ulike frekvenser der vi får destruktiv interferens (lydminimum) i punktet P. Farta til lyd i luft er 342 m/s. Forklr hvordan du går fram. 

Det eg har gjort er å bruke f=n * (v)/s*d

Satt inn farta og delte på 2 * med kver av avstandane og fikk frekvensene 342*n Hz og 68,4 Hz. Så brukte eg forskjellen mellom lengdene og fikk frekvensen 85,5* n Hz. 

Føler ikkje at dette stemmer heilt.. Noken som kan hjelpe??

Vedlagt fil: bilde1.docx

Brukbart svar (0)

Svar #1
18. oktober 2017 av Sigurd

Hei!

Destruktiv interferens skjer når bølgene fra de to høyttalerene svinger i motfase (ved P). I praksis vil det si at hver gang en bølgedal fra den ene høyttaleren når den andre høyttaleren, må den andre høyttaleren sende ut en bølgetopp.

Her er en skisse:

Siden bølgene svinger med samme fase (og like lyder/frekvenser), vil faktisk all lyd etter høyttaler B være nullet ut. Punktet P er derfor egentlig uvesentlig. Summen av de to lydsignalene (som er det man hører) har jeg markert med en grå graf på figuren.

Mitt tips! Bruk figuren til å finne en mulig bølgelengde av den grønne grafen, når du vet at toppunktet er i x = 0 og bunnpunktet er i x = 2,5. Kan du finne flere bølger (med kortere bølgelengde) som oppfyller samme kriterium?

Bruk sammenheng mellom fart, frekvens og bølgelengde til å beregne frekvensen.

Du vil kanskje også ta en titt på denne forumtråden med en liknende oppgave

Brukbart svar (0)

Svar #2
18. oktober 2017 av Sigurd

Her er GeoGebra-filen jeg brukte, hvis du har lyst til å leke deg litt/dra i spaken og kontrollere svarene dine.

https://ggbm.at/xM3fHHye

Svar #3
19. oktober 2017 av mmallas

Tusen hjertelig!!!

Skriv et svar til: Frekvens for destruktiv interferens

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.