Akkurat nå er 65 pålogget.

Fysikk

Hvor stor arbeid utfører trekkraften F?

16. oktober kl. 17:50 av Hannan - Nivå: Vgs
Oppgaven: Kari sitter på akebrett som broren drar i 200 m bortover en vannrett vei. Trekkraften 16 N i en retning på 20 grader opp fra veien. Nedenfor tokk jeg med hva jeg gjorde, men fikk feil svar.
Vedlagt fil: image.jpg

Svar #1
16. oktober kl. 19:08 av Hannan

Har en annen oppgave. Klarte den forrige. Klarte a på 3.14.Den nye kinetiske energien ble 240 KJ . Skal finne farten men får galt svar. Får 17 m/s når jeg bruker 24 0000 J som kinetisk energi i formelen for kinetisk energi.
Vedlagt fil:image.jpg

Brukbart svar (0)

Svar #2
18. oktober kl. 20:37 av Sigurd

I den første oppgaven din ganger du med vinkelen (20 grader). Men du må gange med cosinus til 20 grader.

Cosinus gjør at du "henter ut" den hosliggende komponenten til kraftvektoren - det vil si bare den delen av kraften som peker i bevegelsesretningen. Den delen av kraften som står vinkelrett på bevegelsen (og som ikke gjør noe arbeid) blir dermed ikke med.

Brukbart svar (0)

Svar #3
18. oktober kl. 20:42 av Sigurd

I den andre oppgaven din har du regnet ut riktig kinetisk energi. Det er også helt riktig at den nye farten må være gitt av formelen for kinetisk energi. Sjekk at du har funnet et riktig uttrykk for farten og bruker riktig masse. Jeg får 20 m/s.

E = (1/2)mv2
v2 = 2E/m
v = sqrt(2E/m)

Skriv et svar til: Hvor stor arbeid utfører trekkraften F?

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.