Fysikk
Fysikk oppgave
Hei. Holder på med fysikkinnlevring og har komt til en oppgave som jeg ikke får helt til. Håper det er noen som kan hjelpe meg med denne:
Idet Tarzan sta°r pa° toppen av en 5,0 m høy klippe, ser han at han ma° redde sønnen sin fra en krokodille. Tarzan griper tak i en 20 m lang liane og slenger seg nedover mot sønnen, se figuren nedenfor. Tarzan og sønnen har massene 100 kg og 25 kg.
a) Vis at Tarzan har farten 9,9 m/s rett før han redder sønnen fra den forferdelige skjebnen.
b) Finn farten til Tarzan og sønnen rett etter at sønnen er reddet.
Svar #1
27. oktober 2017 av Sigurd
Jeg tror du kan komme langt med disse tipsene:
a) Bevaring av mekanisk energi (fra potensiell på klippen til kinetisk nede ved sønnen)
b) Bevaring av bevegelsesmengde i et støt mellom Tarzan og sønnen
Svar #3
27. oktober 2017 av ali1989 (Slettet)
får oppgaven fortsatt ikke til, hadde hjulpet utrolig vis noen kunne ha vist meg fremgangs måten..
Svar #4
27. oktober 2017 av Sigurd
a) Den potensielle energien på toppen av klippen er Mgh (der M er massen til Tarzan, g er tyngdeakselerasjonen og h er høyden på klippen). Han starter fra ro, så dette er all mekanisk energi.
På bunnen av klippen er det ingen potensiell energi, bare kinetisk energi, (1/2)Mv2. Bevaring gir at Mgh = (1/2)Mv2. Løs denne likningen for v for å finne farten i bunnen av klippen.
b) Tarzan har fart v (fra oppgave a) og bevegelsesmengde Mv. Sønnen er i ro, og har ingen bevegelsesmengde før støtet. Deretter, rett etter kollisjonen (dvs. "redningen") har de en total masse (M+m) og en felles fart u (siden Tarzan holder sønnen og de beveger seg sammen). Bevegelsesmengden rett etter støtet er dermed (M+m)u. Bevaring av bevegelsesmengde gir Mv = (M+m)u. Løs denne likningen for u for å finne farten Tarzan og sønnen har etter kollisjonen.
Svar #5
27. oktober 2017 av ali1989 (Slettet)
tusen hjertelig takk, håper jeg blir like flink i fysikk, slik jeg kan hjelpe andre en dag =)
Skriv et svar til: Fysikk oppgave
Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no?
Klikk her for å registrere deg.