Akkurat nå er 118 pålogget.

Fysikk

Strøm i parallellkopling

06. november kl. 07:26 av mattenøtta - Nivå: Vgs
Hei! Kan noen gi meg svar på spørsmålene jeg har vedlagt i bildet? Det er til et forsøk jeg ikke har gjort, så jeg vet ikke hva som skjer :/

Brukbart svar (0)

Svar #1
06. november kl. 14:15 av Sigurd

Før jeg gir et entydig svar: Hva tror du skjer selv?

TIPS: Bruk f.eks. resultantresistans for parallellkopling og Ohms lov. Spenningdifferansen over hver av motstandene i parallellkoplingen (fra knutepunkt til knutepunkt, uavhengig av hvilken av de tre veiene man går) er like stor.

Svar #2
07. november kl. 12:00 av mattenøtta

Resultantresistansen blir jo mindre desto flere greiner med motstander en parallellkopling har, så hvis den ene greina brytes burde jo resultantresistansen øke slik at det blir mindre strøm?

Det jeg ikke forstår er om det blir noe forskjell når vi gjør det med et 4,5 V batteri. I mitt hodet skjer det samme, bare at strømmen blir enda større siden spenningen blir større.

Brukbart svar (0)

Svar #3
07. november kl. 12:44 av Sigurd

Ja, det blir mindre strøm i I0, men hver av greinstrømmene bør være uendret. For spenningen over hver grein, og motstanden i hver grein, er den samme. Dvs, I2 og I3 er uendret om du bryter I1, men I0 minker. Kirchoffs lov gir at I0 er summen av greinstrømmene.

Jeg er litt usikker på hvilken effekt oppgaven forvetner at man skal se i det andre tilfellet (foruten at spenningen, og dermed strømmen, øker litt). Dette burde være samme situasjon med en "spenningskilde" og et "batteri", fordi batteriet er jo strengt tatt en spenningskilde. Men det er mulig at batteriet ikke er helt «ideelt», at det har litt indre motstand. Vi kan da se på batteriet som en seriekopling av en spenningskilde og en motstand, som kan påvirke greinstrømmene (prøv å regne på det!)

Denne simulatoren fra viten.no viser hva som skjer med pærene når vi kobler inn en serie og en parallell av lyspærer. Du kan da tenke deg at den ene lyspæren i serie egentlig sitter inne i batteriet.

Svar #4
07. november kl. 13:08 av mattenøtta

Okei, så grunnen til at det blir mindre strøm er at summen av greinstrømmene minker?

Svar #5
07. november kl. 13:10 av mattenøtta

Forresten har jeg et spørsmål til den simulatoren: Hvorfor øker effekten i den lyspæra som fortsatt er i serie? Burde ikke strømmen fortsatt være den samme her, men at den strømmen som opprinnelig gikk gjennom den andre lampa nå fordeles på to greiner?

Brukbart svar (0)

Svar #6
07. november kl. 15:32 av Sigurd

I den første delen er grunnen til at I0 blir mindre, at resultantresistansen øker i parallellkoplingen, eller ekvivalent at det blir færre greiner, ja. Hver lampe lyser like sterkt, fordi spenningen og motstanden er den samme over hver grein, uavhengig om vi kopler til/fra flere greiner.

I simulatoren ser du at lampene lyser forskjellig styrke, avhengig av antall greiner i parallellkoplingen. Det har med resultantresistansen av paralellkoplingen å gjøre. I parallellkoplingen er resultantresistansen mindre enn resistansen til én pære. Én pære i serie + paralellen har altså totalt mindre motstand enn to enkle pærer i serie (uten parallell). Så spenningen fordeler seg nå over en totalt mindre motstand, og det går mer strøm i serien.

Hvis du er litt usikker, forsøk å regne på strøm gjennom og spenning over hver av pærene i simulatoren. Du kan f.eks. bruke at en pære har motstand 5 ohm og at spenningskilden er på 4,5 V. Hvordan endrer tallene seg om du kopler til/fra parallellen. Og hva skjer med greinstrømmene i parallellen om denne er alene (med to eller tre greiner), uten motstanden i serie.

Svar #7
07. november kl. 16:34 av mattenøtta

Aaaah, selvfølgelig! Takk for all hjelp :)

Skriv et svar til: Strøm i parallellkopling

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.