Akkurat nå er 111 pålogget.

Fysikk

Lysdioder

07. november kl. 21:33 av mattenøtta - Nivå: Vgs

Hei! Jeg har en oppgave som det ikke er gitt fasit på, så jeg lurte på om noen kan fortelle meg om jeg har tenkt riktig?

avhengig av hvilke stoffer de er lagd av, trenger lysdioder typisk 1,5-3V spenning i lederetning for å lyse godt. Du har to lysdioder, rød og oransje, som du ønsker å sette sammen i en kapsel. Du ønsker å lage en krets slik at kapselen lyser rødt eller oransje eller med en blanding av de to fargene. Tegn kretser med diodene og en passelig spenningskilde der du får til dette.

Her har jeg tenkt litt fort, men ser for meg at jeg kan kople de i en parallellkopling med 2 brytere, slik at jeg kan bryte den ene greina når jeg vil at kun den andre lysdioden skal lyse. Er dette riktig tenkt?

Brukbart svar (0)

Svar #1
07. november kl. 23:55 av Sigurd

Ja, det syns jeg absolutt høres ut som en rimelig løsning, slik jeg tolker oppgaven :)

Når du kopler i parallell, blir jo også spenningen lik over hver av greinene, så da er det lett å kople til en passende spenningskilde også.

Skriv et svar til: Lysdioder

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.