Akkurat nå er 176 pålogget.

Kjemi

Balansering av redoksreaksjoner

08. november 2017 av annekirstine

Hei!

Jeg holder på med balansering av redoksreaksjoner, men forstår ikke hvordan jeg skal komme fram til likt svar som studieboken. 

3.3.1

Ved produksjon av databrikker til datamaskiner, lommeregnere og solceller trenger man svært rent silisium. Det kan lages av rent silisiumklorid ved en redoksreaksjon med hydrogengass:

SiCl(l) + H(g) --> Si (s) + HCl (g)

Sett oksidasjonstall på atomene og balanser reaksjonen slik at elektronregnskapet går opp. 

Jeg setter først oksidasjonstall: 

+IV-I       0             0         +I-I

SiCl4   + H2   -->   Si   +   HCl

Deretter gjør jeg rede for oksidasjonen og reduksjonen ved elektronoverføring. Her vil Si bli redusert, og tar opp tre elektroner (+3e-), mens Hi følge fasiten blir oksidert, og gir fra seg to elektroner (-2e-). 

Ettersom oksidasjonstallet for Her 0, forstår jeg ikke hvordan stoffet da kan gi fra seg to elektroner? Det samme gjelder også hvis det bare hadde stått H?

Brukbart svar (0)

Svar #1
08. november 2017 av Janhaa

for å gjøre dette med oks. tall, skriv opp halvreaksjonene.

ellers synes jeg det er lettest å telle atomer/atomtyper direkte:

SiCl_4+2H_2 => Si + 4HCl

Svar #2

Takk for svar. Det er også en måte, ja! Har brukt den metoden en del :-) Men i oppgaven er det nok slik at jeg skal bruke linjepiler og balansere redoksreaksjonen på den måten. Står dessverre fortsatt fast ved spørsmålet i det tilfellet ...

Brukbart svar (0)

Svar #3

#2 Takk for svar. Det er også en måte, ja! Har brukt den metoden en del :-) Men i oppgaven er det nok slik at jeg skal bruke linjepiler og balansere redoksreaksjonen på den måten. Står dessverre fortsatt fast ved spørsmålet i det tilfellet ...

OK, halvreaksjoner:

red:\,\,SiCl_4 + 4e^- => Si+4Cl^-\\ \\ oks:\,2H_2=> 4H^+ + 4e^-

Brukbart svar (0)

Svar #4

dvs total:

SiCl_4+2H_2 => Si+4HCl

Svar #5

Å, nå skjønner jeg hva de vil fram til. Tusen takk for hjelpen!

Skriv et svar til: Balansering av redoksreaksjoner

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.