Akkurat nå er 163 pålogget.

Kjemi

kvalitativ uorganisk analyse

09. november 2017 av lost

hei, driver med uroganisk analyse og sliter veldig, oppgaven er : 

her er en liste med stoffer: -bariumklorid -bariumsulfat -jern -kalsiumkarbonat -kobber -kobber(II)oksid -kobber(ii) sulfat -natriumkarbonat -sølvklorid -sølvnitrat

følg analyseskjemaet på neste side og velg ett stoff fra listen som stoff A kan være. finn også ut hvilke stoffer B,C og D er. skriv reaksjonsligninger for de reaksjonene med stoffene som er nevnt på skjemaet på neste side. (jeg har lagt til bilde av dette skjemaet i et vedlegg under) 

kan noen hjelpe meg å forstå hvordan man vet hvilke stoffer det er ut i fra så lite infomrasjon som at det løses i vann eller ikke løses i vann? hvor ser jeg hvilke stoffer som løses og ikke løses i vann, jeg vet om tabellen som viser løselighet og farger på salter men de viser jo hvilke stoffer som løses med hverandre (dårlig forklart) 

og hvilke stoffer er det som danner gassutvikling osv? vet jeg har det emste informasjon i boken men jeg føler det er informasjon som mangler der eller som jeg ikke klarer å sette sammen.

Vedlagt fil: redi.jpg

Brukbart svar (1)

Svar #1
09. november 2017 av Jørrian

- Fordel stoffene i to grupper, vannløselige og ikke vannløselige. Bruk tabellen eller fornuft.

Metaller er ikke løselige, og alle nitrater og natrium,kalium og ammoniumsalter er løselige.

- Gå gjennom prosessen, skriv hva som kan skje og hvilke nye stoffer og salter som (kan) dannes. Er de løselige?

Bruk Google, finn ut: hvilke reaksjoner gir gassutvikling når vi blander noe med en syre?

Si ifra hvis du ikke får det til.

Brukbart svar (0)

Svar #2
09. november 2017 av Janhaa

ja, enig med over. Det er et detektiv arbeid. Prøv og feil.

Svar #3
10. november 2017 av lost

tusen takk for gode tips! jeg har et problem med å finne resultater på google angående hvilke reaksjoner so mgir gassutvikling, har prøvd før og. Kanskje dumt spørsmål men hvilken tabell er det jeg skal se på angående vannløselige og ikke vannløselige? (jeg har gyldendals tabeller og formler i kjemi) vet bare ikke hvor det er jeg skal se anngående dette

Brukbart svar (0)

Svar #4
10. november 2017 av Jørrian

https://sites.google.com/site/lektorlundskjemiside/gruppe-3/definere-syre-og-base-og-gjoere-rede-for-syre-base-reaksjoner

Skriv et svar til: kvalitativ uorganisk analyse

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.