Akkurat nå er 5 pålogget.

Fysikk

Bevaring mekanisk energi, høydehopp månen, sammensatt system

09. november 2017 av realfaginteressert - Nivå: Vgs
Hei! Sliter med to fysikkoppgaver angående mekanisk energi i forkant av prøve på mandag, og håper jeg kan få hjelp her! Har prøvd alt jeg kan, og spurt venner og familie om hjelp uten hell:) Jeg kjenner til regelen for bevaring av mekanisk energi, og formler for kinetisk og potensiell energi også videre. Disse to oppgavene går under kapitlet om bevaring av mekanisk energi.

1) Det blir ofte hevdet at en høydehopper vil klare å hoppe 6 ganger så høyt på månen som på jorda. Det er fordi tyngdekraften på månen er bare ca.1/6 av tyngdekraften på jorda. Vurder påstanden ut fra disse opplysningene:
- høydehopperen klarer 2,00m fra jorda
- ved slutten av satsen har hopperen tyngdepunktet sitt 1,10m over bakken begge steder
- ved satsen får hooperen samme loddrette fart begge steder.

2) Løs oppgaven ved å bruke at systemet har konstant mekanisk energi (er da en oppgave fra kapitlet om newtons lover, og jeg er også kjent med disse om det skulle vært av betydning): se vedlagt bilde. Den første delen av oppgaveteksten kom ikke med, men den lyder: "To lodd med masse 1,0kg og 1,5kg er bundet sammen med en tynn tråd som går friksjonsfritt gjennom to faste ringer. Først holder vi det tyngste loddet slik at loddene er [...]".

Takk på forhånd!
Vedlagt fil: image.jpg

Brukbart svar (0)

Svar #1
10. november 2017 av Sigurd

Hei!

Her er noen tips. Se om de hjelper deg i gang. Vis hva du har prøvd, så hjelper vi evt. videre. :-)

1) Prøv å regne ut startfarten v0 på Jorda først, med bevaring av mekanisk energi.
Hopperen starter i høyden h0 = 1,10 m på både Jorda og månen.
Høydehopperen kommer til h = 2,0 m på Jorda.
Sluttfarten er v = 0 på toppen av et hopp.
På månen er alt likt, bare at der kjenner du ikke h, men v0 i stedet (som er den samme som på Jorda), og du kan regne ut høyden og vurdere påstanden. Husk at du må bruke (1/6)mgh i stedet for mgh på månen, fordi tyngdeakselerasjonen er 1/6.

2) Her kan du f.eks. legge nullplunkt nederst, der den tyngste klossen er ved figur 2. Først henger loddene "midt i mellom", dvs. h0 = 0,13 m over bunnen, (sammenliknet med figuren til høyre). De henger i ro, så de har v0 = 0. Hva blir den totale mekaniske energien før klossene slippes?
Etterpå  har den ene klossen høyde h1 = 0,26 m, mens den andre har høyde h2 = 0. Hva blir den totale potensielle energien etterpå?
Bruk bevaring av mekanisk energi til å regne ut hva den kinetiske energien da er etterpå.
Legg mekere til at klossene er bundet sammen, så de må ha samme fart v.
(Denne oppgaven kan også løses ved å bruke krefter/Newtons 2.lov, ved å bruke at summen av kreftene i bevegelsesretningen blir tyngdekraften på den store klossen minus tyngdekraften på den lille klossen. En tidløs formel i tillegg vil gjøre susen)

Skriv et svar til: Bevaring mekanisk energi, høydehopp månen, sammensatt system

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.