Akkurat nå er 7 pålogget.

Fysikk

Lydfart i luft

10. november 2017 av mmallas - Nivå: Universitet

Ei studentgruppe skulle måle lydfarta i uft, og dei brukte det utstyret som figuren viser, ,se bilde.

Stemmefaggele gav lyd med rekvensen 512 Hz. Dei to kortaste luftsøylene som gav resonans, vart målt til 13,6 cm og 45,5 cm.

Kva for resultat fekk studentane for lydfarta i luft? 

Først på denna oppgåva tenkte eg at eg måtte bruke formelen :v = fλ, men dette ga meg fullstendig feil svar..

Er dermed fullstenig blank på fremgangsmåte! 

Brukbart svar (0)

Svar #1
10. november 2017 av Janhaa

jeg har ikke peiling, men:

L=middel av 13,6 og 45,5 er 0,2955 m

λ=lambda = 2L = 0,591 m

der

v = = fλ=512*0,591 (m/s)=302,6 (m/s)

Brukbart svar (0)

Svar #2
10. november 2017 av Sigurd

Jeg tror kanskje du kan tenke slik:

Du kan regne enden av luftrøret med vann som lukket, mens den andre enden er åpen. For å få resonans/stående bølge må bølgen derfor ha knutepunkt i den lukkede enden og ha maksimal amplitude i den åpne enden. (Standard fysikk-bøker forklarer dette nærmere, eller f.eks. denne videoen)

Du vet at bølgelengden til lyden er den samme (fordi frekvensen f = 512 Hz og farten v = ? er uendret). De to første resonansfrekvensene svarer altså til grunntonen og første overtone.
Denne figuren kan kanskje være til hjelp.

Toner i rør

Finn bølgelengden i hvert av tilfellene og regne ut farten med v = λ f.

Dette er et forsøk, med to målinger, så du får antakelig litt forskjellig svar. Du bør da bruke gjennomsnitt og usikkerhetsberegning.

Skriv et svar til: Lydfart i luft

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.