Akkurat nå er 111 pålogget.

Fysikk

Trenger hjelp til to oppgaver

10. november kl. 15:23 av akseh - Nivå: Vgs

Heisann! Jeg skal ha prøve neste uke, og trenger litt hjelp med et par oppgaver.

1. Et lodd står på en vekt, og vi leser av massen til 0,400kg. Vi fester en snor til loddet og drar det loddrett oppover i snoren slik at vekta viser 0,170 kg. Tegn en figur som viser kreftene på loddet når snoren er stram. Regn ut hvor store kreftene er. 

Jeg skjønner ikke hvordan denne tegningen skal se ut. Vil tyngdekraften nå være mindre, mens normalkraften oppover vil være større? Hvordan går man fram for å finne verdiene? Jeg vet oppgaven skal ha noe med newtons tredje lov å gjøre, men klarer ikke tenke meg fram til hvordan jeg skal benytte den.

2. Fysikklærer Nytun viser et forsøk for elevene sine. Mens en vogn triller bortover et vannrett bord, slipper Nytun en tøypose med blyhagl rett ned slik at posen lander og blir liggende på vognen. Elevene ser at vognen etterpå triller videre med mindre fart enn før. Nytun sier så til elevene: "Se på vognen og haglposen som to gjenstander. Forklar det dere nå har sett." Hva ville du ha svart?

Denne oppgaven har også noe med newtons tredje lov å gjøre, men jeg klarer heller ikke å se hvordan, slik som i forrige oppgave.

Tusen takk på forhånd hvis noen av dere vil ta dere tid til å hjelpe meg litt :)

Brukbart svar (0)

Svar #1
10. november kl. 18:49 av Sigurd

Hei!

1. Massen til loddet er alltid den samme, og på Jorda vil dermed også tyngdekraften alltid være like stor (G=mg). Vekta, som måler forskjellig, måler egentlig (motkraften til) normalkraften N, dvs. kontaktkraften/presset N* fra loddet på vekta, ikke avstandskraften/tyngdekraften G mellom loddet og jordkloden. Vekta måler riktig hvis N = G, som det vanligvis er når vi står på vekta. Men hvis du løftes opp med en snor, blir N mindre enn G, og da viser vekta feil masse.

Det er altså normalkraften som blir mindre. Grunnen til det, er fordi snorkrafta løfter loddet. Når loddet er i ro, må jo summen av krefter være lik null. Både snorkraften og normalkraften virker oppover, og tyngden virker nedover. Tyngden er uendret, så normalkraften må bli mindre.

2. Posen har først ingen fart horisontalt. Dvs, for at den skal bevege seg i samme retning som vognen, må den akselereres (Newtons 2. lov). Så vognen bruker kraft på posen for å akselerere den. Samtidig (pga Newtons 3. lov), virker da posen tilbake på vognen. Denne kraften virker i motsatt retning, og får vognen til å bremses. Posen fortsetter å akselerere, og vognen fortsetter å bremse helt til de har samme fart, som dermed er litt lavere enn den opprinnelige farten til vognen.

(Dette kan forresten også forklares med bevegelsesmengde – bevegelsesmengde er bevart. Hvis du ikke har lært om dette enda, kommer du til det snart! ;-) )

Svar #2
10. november kl. 21:12 av akseh

Tusen takk for hjelpen, jeg setter stor pris på det! Jeg skjønner det faktisk nå! :)

Skriv et svar til: Trenger hjelp til to oppgaver

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.