Akkurat nå er 61 pålogget.

Fysikk

Kopling av voltmeter og amperemeter i en parallellkopling

12. november kl. 13:58 av mattenøtta - Nivå: Vgs

Hei!
Jeg har litt problemer med å forstå hvordan jeg skal få målt strømmene i hver av greinene i en parallellkopling med amperemeteret? Slik min hjerne ser det får jeg bare målt strømmen i én av greinene. I tillegg lurer jeg på hvordan jeg skal måle spenningen over hele parallellkoplinga?

Legger ved et bilde av ei parallellkopling jeg lagde, og håpet noen kunne forklare meg dette ut fra den? Problemet er ikke hvordan jeg gjør det teoretisk (altså vha en kretstegning), men praktisk

Brukbart svar (0)

Svar #1
13. november kl. 00:09 av Sigurd

Hei!

Et tips kan være å prøve å bruke ledninger til å lage en krest som likner litt mer på den teoretiske kretstegningen. Du kan kople flere ledninger sammen i hverandre slik at du får flere knutepunkter å koble/måle i.

Som du husker; strøm måles i serie i kretsen. Så for å måle strømmen i en parallell grein, må vi få et amperemeter i serie med lampa (i hver grein). I ditt tilfelle har du koplet knutepunktet som deler greinene i parallellkoplingen sammen med lampa. Da går "ledningen" mellom knutepunktet og lyspæren rett inn i lampestøpselet, og du har ikke plass til noe amperemeter der. Du må bare "flytte" knytepunktet til parallellkoplingen litt "vekk" fra lampa for å få plass til et amperemeter. Dvs, bruke en ekstra ledning mellom lampa, amperemeteret og knutepunktet.

Spenning måles over kretsen, dvs i parallell. Du kan altså bare lage en ny paralell grein til parallellkoplingen din (spenningen over hver grein er like stor, fordi de møtes i samme knutepunkt - så å måle spenningen over én grein eller hele parallellkoplingen er praktisk talt det samme) Eller hvis du vil, kan du også skjøte flere ledninger sammen og lage en tilkopling litt vekk fra parallellkoplingen, eller her kople rett over batteripolene hvis du vil.

Håper dette ga litt mening. Evt. kan du prøve å se en youtube-video av noen som gjør dette i praksis med ledninger, f.eks.: https://www.youtube.com/watch?v=4Z7UIX-4CIg 

Skriv et svar til: Kopling av voltmeter og amperemeter i en parallellkopling

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.