Akkurat nå er 65 pålogget.

Fysikk

Hjelp til litt fysikk

13. november kl. 22:42 av akseh - Nivå: Vgs

Kari hopper pendelhopp fra en bro. Pendeltauet er 30 m langt og utgjør en konstant radius i den sirkelbuen Kari følger. Kari har massen 58 kg. Pga luftmostand svinger Kari i en sirkelbue på totalt 125 grader før hun stopper. Hvor stort arbeid utfører luftmotstanden fra starten til Kari snur første gang? 

Jeg har satt opp følgende:

E=Eο+W
mgh=mghο+W
W=mg*Δh

Men jeg har jo ikke slutthøyden, og jeg vet at jeg kan nok bruke informasjonen i teksten for å finne det ut, men jeg er ikke sikker på hvordan jeg skal gjøre dette. Har noen et par tips?

Er det mulig å bruke W=F*s*cos til vinkelen? Men her har jeg jo ikke strekningen. Setter veldig pris på hjelp siden jeg har prøve denne uken! :)

Brukbart svar (0)

Svar #1
13. november kl. 23:47 av Sigurd

Hei!

Du er veldig på rett vei, og W=mg*Δh er nok absolutt veien å gå.

Som du sier, du må ha slutthøyden. Her kan du bruke at Kari svinger 125 grader før hun stopper. Dessuten vet du at radien i sirkelbanen er 30 m. Det vil si, du får en rettvinklet trekant med hypotenus 30 m, og vinkel 125-90 = 35 grader med loddretningen (tegn en figur, så ser du det!). Litt trigonometri, vil gi deg høyden under broen. :-)

Svar #2
14. november kl. 11:44 av akseh

Tusen takk for hjelpen! Forstår det nå! :)

Skriv et svar til: Hjelp til litt fysikk

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.