Akkurat nå er 9 pålogget.

Andre fag

X = liker sitron. Begrunn hvilken fordeling

23. november 2017 av Jerry (Slettet)

Hei, Sliter med å løse følgende oppgave. Er det noen som har et løsningsforslag slik at jeg har noe å justere meg etter?

På forhånd takk!

Oppgaven: 
Et firma produserer vaskemiddel med to forskjellige typer lukt - sitron eller eple. Markedsavdelingen ønsker å undersøke forbrukernes mening om de to typene.

I en liten forundersøkelse blir 20 tilfeldige forbrukere spurt om de foretrekker sitron eller eple. La X være antall forbrukere som foretrekker sitron.

a.Gjør de nødvendige antagelser og begrunn hvilken fordeling X har.

b.Det viser seg at 13 av de 20 forbrukerne foretrekker sitron. Tyder det på at flertallet av alle forbrukerne foretrekker sitron? Sett opp hypoteser og gjennomfør en test med 5 % signifikansnivå.

c.For å få bedre grunnlag for en konklusjon gjennomføres en større undersøkelse hvor 250 forbrukere blir spurt.
Lag en testmetode for det samme hypotesetestingsproblemet som i b), med tilnærmet 5 % signifikansnivå. Hva blir konklusjonen dersom 150 svarer at de foretrekker sitron?

Brukbart svar (0)

Svar #1
23. november 2017 av Jørrian

Jeg har ingen løsningsforslag men kan hjelpe deg litt på vei:

a. sitron eller eple  /  krone eller mynt?

b.

H0: p=0.50

H1: p>0.5

Test om du klarer å forkaste H0

c. les i boka hva som skjer ved store n.

Svar #2

Hei,

Takk for svar. Har ikke kommet lenger en til b) og den er heller ikke ferdig. Det her er hva jeg har sålangt:

Som svar på a) har jeg kommet til bionomisk fordelt variabel siden det kun er 2 utfall: ja eller "ikke ja", sannsynligheten p=P(Ja) er den samme for alle n delforsøkene og de er statistisk uavhengige av hverandre.

Er det helt på jordet?

b) Jeg har også satt H0: p=0,50, og H1: p>0,5

Så holder jeg på med hypotesetest av sannsynligheten p:

Z= 0,65-0,50=0,15     Så tar jeg kvadratroten av: 0,5(1-0,5): 20 = Som blir 0,1118

(klarte ikke å sette opp formelen med brøkstrek og tegnet for kvadratrot, derfor ble utregningen litt rotete)

Deler jeg 0,15 på 0,1118 får jeg p = 1,342. Den er større enn H0, og det tyder på at flertallet av alle forbrukerne foretrekker sitron. 

Hvordan høres det ut?

Har ikke begynt å se på c) ennå...

Brukbart svar (2)

Svar #3
23. november 2017 av Jørrian

Ser bra ut dette! Ikke gi deg, for mange elever er hypotesetesting hokus pokus. :-)

Svar #4

Da konkluderer jeg med at a og b er ferdige og kan starte på c...

Skriv et svar til: X = liker sitron. Begrunn hvilken fordeling

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.