Akkurat nå er 111 pålogget.

Fysikk

fysikk 1 oppgave. Regne ut fart

27. november kl. 17:49 av salamAKA - Nivå: Vgs

En basketball med masse m=0,6kg har satt seg fast mellom kurven og kurvplaten. gå ut i fra at ballen har en høyde over bakken gitt ved h=3,0m. Se for deg at du skal kaste en annen ball rett opp, slik at den treffer basketballen og slår den løs. 

opg a) Anta at ballen du kaster er 1,5m over bakken i det øyeblikket du slipper den. finn ut hvor stor fart ballen må ha for å akkurat rekke opp til basketballen.

opg b) "Det er ikke nok at ballen akkurat kommer opp til basketballen. En fysikkprofessor forteller deg at ballen du kaster må ha en hastighet på minimum 1.2 m/s når den treffer basketballen for at den skal løsne."

ta hensyn til den nye informasjonen og beregn hvor stor fart ballen minst må ha når du slipper den dersom basketballen skal løsne

c) anta at du i dette kastet akselerer ballen til hastigheten du fikk i oppgave B iløpet av 0.1 sekund og at kraften du benytter er konstant. hvor stor er kraften fra deg på ballen?

Løste oppgave a ved å bruke den tidløse formelen og fikk 5,4 m/s. Lurer kun på oppgave B og C

Brukbart svar (0)

Svar #1
29. november kl. 20:42 av mattenøtta

Kan du ikke bruke den tidløse formelen på b) også? Jeg vet ikke om dette er riktig, men jeg får da at v=0,56 m/s

Brukbart svar (0)

Svar #2
29. november kl. 20:42 av mattenøtta

5,6*

Brukbart svar (0)

Svar #3
29. november kl. 20:44 av mattenøtta

På oppgave c) brukte jeg formelen for fart for å finne akselerasjonen og deretter Newtons 2. lov

Skriv et svar til: fysikk 1 oppgave. Regne ut fart

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.