Akkurat nå er 111 pålogget.

Matematikk

Parvis sammenligning - Hypotesetest

30. november kl. 02:00 av Rangers - Nivå: Universitet

Hei! Jeg har en oppgave med flere deloppgaver, men ønsker en tilbakemelding på mitt løsningforslag på oppg. A. Ønsker ikke å gå videre før jeg vet om jeg er inne på noe :-) Da kan det jo skje mer feil! Det jeg føler jeg kanskje har gjort feil er å angi parameter n=9 istedenfor n=18?
Vedlagt ligger oppgaveteksten. Nedenfor har jeg ført inn hvilke formler jeg har brukt og svarene.

Tusen takk!

H0: Menn og kvinner tjener likt - μ= μ2
H1: Menn tjener mest - μ1 > μ2
α: 5% (selvvalgt)

\overline{D}=\frac{1 }{n} \sum_{i-1}^{n}Di = \frac{1 }{9} \sum_{i-1}^{9}Di=3

S_{D}=\frac{1}{n-1}\sum_{i-1}^{n}(D_{i}-\overline{D})^{2}=\frac{1}{9-1}\sum_{i-1}^{9}(D_{i}-\overline{D})^{2}=3,536

T=\frac{\overline{D} }{S_{D}/\sqrt{n}}=\frac{3}{3,536/3}=16,760         t_{\alpha=0,05 }/2,9-1=2,306                                   

μ1 > μ2: Vi forkaster H0 fordi 16,760 > 2,306

Vedlagt fil: Innsending 4-2.png

Brukbart svar (0)

Svar #1
30. november kl. 12:10 av Jørrian

Driver med stat. inferens selv ifm eksamen neste uke.:-)

Ser at du bruker en Paired T-test. (svaret skal være 2,55) og der tester vi μd=0 (difference)

Men i oppgave a) står ingenting om en normalfordeling som er en betingelse i en paired T-test.

Så jeg tenkte selv på regresjon og slope test?

Du har nok svart på oppgave c.

I oppgave e er den normal og er en two sample test med ulik varians mulig. (μx=μy)

Tviler selv her også, si ifra hvis du kommer videre. Statistikk er ikke så vanskelig, utfordringen er å forstå spørsmålet og finne ut hva som skal anvendes.

Svar #2
30. november kl. 19:42 av Rangers

Tusen takk for svar!

Jeg har ikke kommet noe særlig videre, men jobber på hehe!

Jeg har ikke noe i min bok om slope test, men tenkte kanskje at det hadde noe med Paret Wilcoxon-test eller fortegnstest?
Hmm.. Denne var vrien. Har prøvd meg på førstnevnte, men finner det veldig vanskelig å få et svar som stemmer..

Brukbart svar (0)

Svar #3
30. november kl. 21:26 av Jørrian

Med fortegn eller Wilcox tester man ofte en endring i en "prosess" eller parameter. Før/etter.

I tillegg må du ha en "continuous pdf", har vi det i denne oppgaven?

Svar #4
30. november kl. 21:44 av Rangers

Hei igjen! Hmm.. Er så rart for utenom t-test så er det kun fortegnstest og Wilcox test i boka mi.. Så har ikke så mange andre utgangspunkt. Men har ikke sannsynlighetstetthet her så vidt jeg kan skjønne

Men tror jeg jeg har løst oppg. e). Skriver ned løsningsforslaget. Ta gjerne en titt og se om noe av dette kan stemme:

H1: μ1=μ2
H2: μ1≠μ2

\overline{X}=\mu _{1}=\frac{1}{9}\sum_{i=1}^{9}(X_{1}+X_{2}...X_{n})=34
\overline{Y}=\mu_{2}=\frac{1}{9}\sum_{i=1}^{9}(Y_{1}+Y_{2}+...Y_{n})=31
S^{2}_{1}=Var(X)=\tfrac{1}{9-1}\sum_{i=1}^{9}(X_{i}-\overline{X})^{2}=41=6,403^{2}
S^{2}_{2}=Var(Y)=\tfrac{1}{9-1}\sum_{i=1}^{9}(Y_{i}-\overline{Y})^{2}=27,50=5,244^{2}
\hat{D}=34-31=3

T=\tfrac{3}{\sqrt{41/9+27,5/9}}=1,087

Driver fortsatt med utregninger på a) men denne virker veldig forvirrende for meg..

Brukbart svar (0)

Svar #5
01. desember kl. 08:42 av Jørrian

Hvor kommer oppgaven fra? bok eller en lærer?

Svar #6
01. desember kl. 11:47 av Rangers

Hvor kommer oppgaven fra? bok eller en lærer?

De er en del av en innsendingsoppgave fra lærer. Så har ikke noe fasit tilgjengelig. Bruker boken "Statistikk for universiteter og høgskoler" - Gunnar G. Løvås
Den har oppgaver, men fasit viser kun svaret og ikke fremgangsmåten.. Så sitter å prøver alt mulig av formler og alle mulige tall haha!

Skriv et svar til: Parvis sammenligning - Hypotesetest

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.