Akkurat nå er 111 pålogget.

Kjemi

Uorganisk analyse - trenger hjelp med reaksjonslikninger

04. desember kl. 13:30 av Iren
Jeg har en praktisk prøve i kjemi hvor vi har fått et ukjent stoff med tre positive og tre negative ioner i. Vi har fått i oppgave å påvise de ulike stoffene og jeg har funnet alle sammen, men når jeg skal nå skrive rapporten sliter jeg med å skrive reaksjonslikningene og hadde blitt veldig glad hvis noen kan hjelpe meg med dette!
Jeg påviste nitrat ved å legge FeSo4 korn på et veieskip og dermed tilsette litt av løsningen på korna og de ble brune og da skal det være nitrat i løsningen min. Hva blir da reaksjonslikningen?
Jeg påviste acetat ved å tilsette noen dråper salpetersyre og noen dråper bariumnitratløsning og det luktet klart eddik. Hva blir reaksjonslikningen?
Jeg påviste sulfat ved å løse løsningen min i noen dråper salpetersyre og tilsatte noen dråper bariumnitratløsning og fikk hvitt bunnfall. Hva blir reaksjonslikningen?
Jeg påviste NH4+ ved å tilsette noen dråper 2M NaOH til løsningen min og det luktet ammoniakk og fuktet rød lakmuspapir og det ble blått. Hva er reaksjonslikningen?

Brukbart svar (0)

Svar #2
04. desember kl. 18:22 av Kjemilærer

Påvisning av sulfat:

SO42- + Ba2+? ⇔ BaSO?4(s)?  hvitt b.f.

Skriv et svar til: Uorganisk analyse - trenger hjelp med reaksjonslikninger

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.