Akkurat nå er 18 pålogget.

Matematikk

Litt hjelp med geometri

05. januar kl. 21.43 av akseh - Nivå: Vgs

Heisann! Jeg sliter litt med argumentere for at trekanten ACD er likesidet, og lurte på om noen kunne hjelpe meg videre. Oppgaven lyder slik: "I en sirkel med sentrum S er DB en diameter. AC er en midtnormal til linjestykket SB. Hvilken type trekant er ACD?" Jeg vet at trekanten er likesidet, ettersom jeg har så det sto i fasiten, hvis noen av dere lurer på.

Jeg har følgende argumentasjoner selv:
Ettersom AC er midtnormalen til linjestykket SB, som er et avgrenset område av diameteren DB, vil diameteren DB i tillegg være midtnormalen til linjestykket AC. Dermed ligger punktet D like langt vekke fra punkt A som fra punkt C og AD=DC. Men jeg vet ikke hvordan jeg skal konkludere med at AC er like stor som de andre siden. Setter veldig pris på hjelp!

Brukbart svar (0)

Svar #1
06. januar kl. 08.40 av Jørrian

I Geometri er det ofte mange muligheter. Formlikhet, sin,cos,tan, vinkler osv....

Men her kan du få hjelp av din gamle kompis "Pytagoras"?

Vis først at AM=AC= (r/2)*√(3), hvor r er radius. Resten klarer du vel selv.

Se forresten på denne påstanden: Hvis DS=CS=AS, så er trekanten likesidet. Sann eller ikke?

Si ifra hvis du trenger mer hjelp.

Svar #2
06. januar kl. 11.24 av akseh

Tusen takk! Skal prøve meg fram med pytagoras slik du anbefaler og sier i fra hvis jeg trenger hjelp :)

Svar #3
06. januar kl. 11.24 av akseh

Tusen takk! Skal prøve meg fram med pytagoras slik du anbefaler og sier i fra hvis jeg trenger hjelp :)

Skriv et svar til: Litt hjelp med geometri

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.