Fysikk
Fysikk oppgave
Hei jeg har to oppgaver i fysikk som jeg klarer ikke å forstå. Kan noen der hjelpe meg?
Oppgave 1 En syklist kolliderer med en mann som st°ar stille. Syklisten har farten 20 km/h, og mannen har massen 90 kg. Massen til syklist og sykkel er 105 kg. Vi regner støtet som fullstendig uelastisk.
a) Hva kjennetegner et fullstendig uelastisk støt? b) Hva var farten etter støtet? En Kloss A med masse 1,5 kg støter sentralt og elastisk sammen med kloss B med masse 4,5 kg. Før støtet har kloss A farten 3,0 m/s, mens kloss B er i ro.
c) Regn ut farten til begge klossene etter støtet.
Oppgave 2 En værballong ved jordoverflaten fylles med 10,0 m3 heliumgass. Atmosfæretrykket er her 1,0 atm, og temperaturen er 0 ?C. Ballongen uten gass veier 6,0 kg. Regn med at trykket i ballongen er lik trykket p°a utsiden
. a) Hvor mange molekyler er det i gassen? Regn ut massen til heliumgassen.
b) Beregn farten til et gjennomsnittsmolekyl i ballongen.
c) Hvor stor er oppdriften før den slippes løs?
d) Regn ut ballongens akselerasjon umiddelbart etter at den slippes løs fra jordoverflaten. Ballongen stiger til 10 km høyde, der er trykket 0,29 atm og temperaturen −45 ?C. e) Regn ut ballongens volum n°
Svar #1
14. januar 2018 av Andyyy
Om du lurer på alt dette må du nok ta en titt på læreboka igjen, og se på eksempler. Ingen har lyst til å hjelpe noen som ikke legger i litt egeninnsats. Gjør et forsøk på oppgavene, og post heller på nytt om du står fast, med info om hvor du står fast og akkurat hva du ikke skjønner.
Svar #2
16. januar 2018 av Skole14
Jeg holder på med samme oppgaver, men får ikke til oppg 1 c og oppg 2 d, så vis noen kunne hjulpet meg med det hadde jeg satt stor pris på det :-)
Svar #3
27. januar 2018 av Andyyy
Kanskje litt sent svar, men svarer likevel.
Oppgave 1c handler om bevegelsesmengde. Siden støtet er elastisk, er både bevegelsesmengden og den kinetiske energien bevart i støtet. Siden det er sentralt, vil legemene fortsette langs samme linje som før støtet (de beveger seg ikke mot noen av sidene, skifter ikke retning).
Du har formlene for bevegelsesmengde, og
for kinetisk energi. Sett opp to ligninger med to ukjente, finn et uttrykk for den ene ukjente fra den ene ligningen, og sett dette uttrykket inn i den andre ligningen. Da ender du opp med en ligning med en ukjent, som du kan løse på vanlig vis.
I oppgave 2d er oppdrift sentralt. Oppdrift er like stor som tyngdekraften på den fortrengte massen. Finn ut massen til heliumet i ballongen og bruk Newtons andre lov til å finne akselerasjonen. (Oppdriften virker oppover, tyngdekraften på ballong uten gass virker nedover).
Du kan bruke tilstandsligningen til å finne det nye volumet til ballongen.
Svar #4
31. januar 2019 av munez
#0Hei jeg har to oppgaver i fysikk som jeg klarer ikke å forstå. Kan noen der hjelpe meg?
Oppgave 1 En syklist kolliderer med en mann som st°ar stille. Syklisten har farten 20 km/h, og mannen har massen 90 kg. Massen til syklist og sykkel er 105 kg. Vi regner støtet som fullstendig uelastisk.
a) Hva kjennetegner et fullstendig uelastisk støt? b) Hva var farten etter støtet? En Kloss A med masse 1,5 kg støter sentralt og elastisk sammen med kloss B med masse 4,5 kg. Før støtet har kloss A farten 3,0 m/s, mens kloss B er i ro.
c) Regn ut farten til begge klossene etter støtet.Oppgave 2 En værballong ved jordoverflaten fylles med 10,0 m3 heliumgass. Atmosfæretrykket er her 1,0 atm, og temperaturen er 0 ?C. Ballongen uten gass veier 6,0 kg. Regn med at trykket i ballongen er lik trykket p°a utsiden
. a) Hvor mange molekyler er det i gassen? Regn ut massen til heliumgassen.
b) Beregn farten til et gjennomsnittsmolekyl i ballongen.
c) Hvor stor er oppdriften før den slippes løs?
d) Regn ut ballongens akselerasjon umiddelbart etter at den slippes løs fra jordoverflaten. Ballongen stiger til 10 km høyde, der er trykket 0,29 atm og temperaturen −45 ?C. e) Regn ut ballongens volum n°
Skriv et svar til: Fysikk oppgave
Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no?
Klikk her for å registrere deg.