Akkurat nå er 25 pålogget.

Matematikk

Haster!! Geometri..

15. januar 2018 av RARA - Nivå: Ungdomsskole
Hei! Jeg har fått noen oppgaver som skal være ferdige til i morgen, kan noen hjelpe meg?

Oppgave 1 -
4x + 5 (2x + 4) - 3

Oppgave 2-
-4 (2a - 2) + 3a (2-a) + 3a^2
(2-en i 3a2 er opphøyd)

Oppgave 3-
19 + (-5)^2
(2-en etter (-5) er opphøyd)

Oppgave 20-
En sirkel er innskrevet i et kvadrat på et areal på 81 cm^2 (opphøyd 2)
Hvor lang er omkretsen til sirkelen?

Takk på forhånd!

Brukbart svar (0)

Svar #1
15. januar 2018 av Sigurd

Det blir litt vanskelig å hjelpe når du ikke har vist hva du har prøvd først.

Men her er noen tips:

Oppgave 1, 2 og 3: Husk regnerekkefølgen! Begynn med å løse opp parenteser og trekk sammen ledd av samme type.

Oppgave 20: Lag en figur. «Innskrevet» betyr at sirkelen er så stor som mulig, samtidig som den er innenfor kvadratet.

Svar #2
16. januar 2018 av RARA

Jeg vet ikke hvordan jeg skal løse opp parenteser, dette har vi ikke hatt noe om - kan noen hjelpe?
Hvordan blir framgangsmåten for hvordan jeg skal regne ut oppgave 20- hvordan var det man regnet ut omkrets?

Brukbart svar (0)

Svar #3
17. januar 2018 av Sigurd

Du kan tenke på en parentes som en "pose". Og tallet foran parentesen sier hvor mange poser du har. Så når det står f.eks. 3(x + 3), betyr det at du har tre poser, hvor hver pose inneholder en x og et 3-tall. Til sammen har du da tre x-er (3x) og tre 3-tall (3*3 = 9). Så 3(x+3)=3x+9.

Jeg vil oppfordre deg til først å se denne videoen og gjøre de små oppgavene om parenteser og bokstavuttrykk du finner her: https://campus.inkrement.no/327769595/1294245

Se deretter om du klarer å løse oppgavene dine. Vis meg hva du har prøvd, så kan jeg eventuelt hjelpe deg.

Omkrets til en sirkel er diameter ganget med pi, eller pi ganger med det dobbelte av radiusen. O=\pi d = 2\pi r. Se gjerne denne videoen først: https://campus.inkrement.no/327769595/1420501
Hvis du tegner en sirkel innskrevet i et kvadrat, hva blir sammenhengen mellom siden i kvadratet og diameteren til sirkelen (tegne først, og se om du finner en slik sammenheng!)?

Skriv et svar til: Haster!! Geometri..

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.