Akkurat nå er 31 pålogget.

Fysikk

termofysikk vanntemperatur

15. januar 2018 av bygglind - Nivå: Universitet

Hei :-)

Har en oppgave om et glass vann som skal ned fra 20C til 7C ved å tilsette x mengder is på -18C

mV= 0,4kg // liter , tV= 293K , Tis=255K , Cglass= 90J/k, roV= 998kg/m3, cV= 4,18kj/kgK

Finner ikke helt ut av hvordan jeg skal bruke q=cm\Deltat når du skal frem til en eksakt temperatur, samt stokke alle opplysningene i denne oppgaven. Må jeg i tillegg bruke spesifikk smeltevarme på isen?

Spørsmålet er altså hvor mye is som må tilsettes for å få 7C.

På forhånd takk.


Brukbart svar (0)

Svar #1
17. januar 2018 av Sigurd

Hei. Jeg tror du er inne på en god strategi.

Varmen som må avgis fra vannet/glasset når det kjøles ned fra 20 til 7 grader, må tas opp av isen som skal varmes opp fra -18 til 7 grader.

Regne først ut hvor mye varme som må avgis for å kjøle ned vannet og glasset fra 20 til 7 grader (her får du bruk for varmekapasiteten til vann og glass).

Regne deretter ut hvor mye varme som må til for å varme 1kg is fra -18 til 0 grader (her får du bruk for varmekapasiteten til is) og hvor mye varme som trengs for å smelte is til vann (her får du bruk for smeltevarmen til is) og hvor mye varme som trengs for å varme vann fra 0 til 7 grader (her får du bruk for varmekapasiteten til vann).

Nå har du funnet totalt hvor mye varme som må til for å varme 1kg is fra -18 til +7 grader. Da kan du regne ut hvor mange kg det blir for at dette skal svare til varmen som må til for å kjøle ned glasset.


Svar #2
18. januar 2018 av bygglind

Fant ut av det. Qavgitt = Qmottatt 

Qi+Qs+Qiv=Qv+Qg.


Brukbart svar (0)

Svar #3
28. januar 2019 av shutmyeyes

Hva ble svaret på denne oppgaven? Om du husker det?


Skriv et svar til: termofysikk vanntemperatur

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.