Akkurat nå er 327 pålogget.

Kjemi

Tar jeg feil?

28. januar 2018 av akseh

Læreren min har skrevet en eksempeloppgave som han har løst:

Hvis vi har 1liter 0,1 mol/L NaCl, hvor mye AgCl kan løses?

Ksp=(Ag+)*(Cl-)

x(x+0,1)=1,8×10-10

Dette kan løses som en annengradslikning, men det går også an å sløyfe x i parantesen fordi x er veldig liten i forhold til 0.1:

x×0,1=1,8×10-10   Da blir x=0,1×1,8×10-10  Det betyr at 0,18×10-10 mol AgCl kan løses i 1L NaCl-løsning

Er det bare meg, eller er dette feil? Når jeg løser oppgaven som en vanlig andregradslikning får jeg 1,8×10-9. Hvorfor kan man forresten sløyfe x i parantesen? Skjønte ikke dette helt, og kan man gjøre dette i alle tilfeller? Hva om det for eksempel sto x(2x+0,1)2, hadde det vært mulig da også?

Brukbart svar (0)

Svar #1
28. januar 2018 av Andyyy

Du har en liten feil i ligningen din. 

Det med å sløyfe x inni parentes er ikke standard prosedyre i matte og fysikk i alle fall, det er nok begrenset til noen oppgavetyper. Her gir det veldig lite utslag å sløyfe den, og gjør ligningen litt enklere å løse, men det går på bekostning av nøyaktighet selv om utslaget er veldig lite akkurat her.

Om du tar med x inni parentesen, blir svaret  istedenfor . Praktisk talt det samme.

Svar #2
28. januar 2018 av akseh

Tusen takk! Da hadde jeg heldivis rett, svaret skal bli 1,8*10-9 og ikke 0,18*10-10
Setter veldig pris på hjelpen din forresten :)

Skriv et svar til: Tar jeg feil?

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.